Frida: “3D-modellering var min grej”

I årskurs 1 fick Frida prova lite av varje innan hon gjorde sitt val av inriktning.

“Jag märkte direkt att programmering av hemsidor inte var så mycket för mig. Däremot var 3D-modellering var min grej från första stund. Men det kunde faktiskt lika gärna blivit tvärtom, jag hade ju inte testat något av det tidigare”, berättar hon.

Inför sitt gymnasieval kollade Frida upp teknikprogrammen i både Lund, Kristianstad och Ystad. Hon var noga med att programmet skulle innehålla hennes intressen, men kanske ännu mer noga med att skolan skulle kännas rätt. När hon hälsade på Ystad gymnasium och träffade eleverna som redan gick där, avgjordes hennes val. “Jag tänkte: ja men här, här blir nog allt riktigt bra”. För Frida gav det mer att prata med elever än med lärare inför hennes val.

Varje hösttermin har ettorna skolan för sig själv de två första dagarna. Tvåorna och treorna kommer tillbaka först den tredje dagen på terminen. “Såklart var det nervöst precis i början. Vem skulle gå i min klass? Kommer jag hitta till lektionssalarna? De två första dagarna hjälpte jättemycket. Lärarna hade ordnat lärakännalekar, och de som var utåtriktade pratade med de som var lite blyga. Det blev ett bra samspel direkt från början.”