Fyra av fem klarar sin gymnasieexamen

Fyra av fem avgångselever på Ystad Gymnasium tog examen. I riket var det bara 65 procent som fick godkända betyg.

– Det är bra, men vi vill att alla elever ska nå sin potential, säger Håkan Persson, utvecklingsledare på Ystad Gymnasium. För en tid sedan kom en larmrapport om att endast 65 procent av avgångseleverna i gymnasiet fick ut sin examen.

– Det fick mig att reagera och kolla upp hur vi ligger till i Ystad, säger Håkan Persson.

I våras lämnade 350 elever Ystad Gymnasium. 276 av dem, vilket motsvarar 79 procent, klarade sin examen. Det betyder att de fått minst 2 225 godkända gymnasiepoäng på en utbildning som omfattar 2 500 gymnasiepoäng och att även deras gymnasiearbeten godkänts.

Av de 276 eleverna gick 145 på studieförberedande program, medan 131 elever gick på yrkesprogram och fick en yrkesexamen. 69 elever som inte klarade examen fick ett gymnasiebevis och ytterligare hem ett intyg.

– För några år sedan uppmärksammade vi att en del elever missar examen för att de inte klarar sitt examensarbete. Nu har vi ökat fokus på gymnasiearbetet och ser att fler klarar det och därmed också sin examen, säger Håkan Persson.

Han påpekar att det inte är kört för den som inte klarar sin examen.

– Man kan fortsätta läsa.

Examensstatistiken säger ingenting om hur många år eleverna studerat. – De flesta klarar sin examen på tre år. Det är främst nyanlända elever som först läser introduktionsprogram och sedan ett nationellt program som behöver mer tid, säger Håkan Persson.

Artikeln är skriven av Cecilia Billgren.