Patrik Lundberg i författarsamtal

Patrik Lundberg deltar i författarsamtal på Ystad Gymnasium!

Onsdagen den 11 oktober kommer Patrik Lundberg till Ystad Gymnasium för att delta i ett författarsamtal med Naturvetenskapsklassen NA17B.

Klassen har precis läst romanen Onanisterna och den har engagerat och bidragit till många intressanta diskussioner om bland annat identitet och klass. Syftet med besöket är att eleverna kommer få möjlighet att ställa frågor och diskutera romanen utifrån sina olika läsupplevelser.

Patrik Lundberg bor i Malmö och jobbar som författare, journalist och föreläsare. Han är kolumnist på Aftonbladet och hans senaste bok är Facit – konsten att skriva krönikor. I november återkommer han till Ystad Gymnasium för att hålla två workshops i skrivande inom ramen för Kulturgarantin.

Boka skuggning

Är du osäker på vilket program du ska välja?
Följ med en dag i undervisningen genom att boka skuggning. Skuggning innebär att du följer med en elev eller en klass under en skoldag. När du skuggar hos oss bjuder vi dig på lunch i vår skolrestaurang!
Klicka här för att boka

Alternativt enkätverktyg

Jag får ofta frågor som rör verktyg för undersökningar, exempelvis enkätverktyg. När administrationen nyligen gick över till Easy Research försvann möjligheten för pedagoger och elever att göra egna undersökningar. Jag har tidigare lobbat för alternativa lösningar som Google Forms och Surveymonkey. Nu vill jag tipsa om en annan intressant tjänst: Typeform!

Vi finns här

Ystad Gymnasium finns i olika kanaler, här hittar du oss

Hemsida
www.ystadgymnasium.se

Facebook
Ystad Gymnasium

Instagram
ystadgymnasium
elitbyggarna
osterportsenadeelevkar
ystadgymnasiekok

Youtube
Ystad Gymnasium

Lunchpresentation av DigiExam på Ystad Gymnasium

Elva representanter från andra kommuner och skolor tog sig under tisdagen till Ystad Gymnasium för att skapa sig en bild av hur en digitalisering av examinationer kan gå till. Tillsammans med representanter från DigiExam bjöd IT-koordinator Niclas Olsson och förstelärare Gustav Persson på insyn i skolans process, från upphandling till provgenomgång med elever. Efter att Niclas presenterat skolan, implementering och uppföljning visade Gustav hur man enkelt bygger nya prov, modifierar gamla prov och delar dem med kollegor. Därefter fick deltagarna följa med till ett klassrum och se hur det fungerar i själva provsituationen. Deltagarna fick gå runt och ställde flera frågor till eleverna och DigiExams representanter passade på att intervjua två av eleverna. Vårt främsta tips till skolor som vill komma igång med att digitalisera prov med hjälp av DigiExam är att skapa en arbetsgång/rutin för igångsättning. På vår skola arbetar vi efter följande rutin:

  1. Läraren träffar IT-koordinatorn och får en introduktion i verktyget. Läraren skapar ett testprov.
  2. ”Dukningen” innebär att IT-koordinatorn träffar läraren och undervisningsgruppen på lektionstid. Eleverna får registrera sig på DigiExam och IT-koordinatorn säkerställer att elevernas klienter finns på datorerna och fungerar. Eleverna informeras även om hur ett provtillfälle går till och vad som kommer att hända vid provstart.
  3. Provtillfället: IT-koordinatorn deltar vid uppstart och hjälper läraren om något skulle inträffa, exempelvis om någon elev skulle tappa nätverksuppkoppling. En av fördelarna med DigiExam är att det finns enkla snabba lösningar på det vi kallar ”tekniskt strul”.

Aktuellt just nu är att DigiExam inom kort släpper en modul som möjliggör provskrivning i matematik. Det har varit efterlängtat. Under dagen framkom flera intressanta förslag på hur DigiExam skulle kunna utveckla sin tjänst, exempelvis för att öka interaktiviteten skulle läraren kunna bädda in filmklipp i provet.

Tack till alla er som deltog!

 

 

 

Bild till Skol IF

Brinner du för att röra på dig utan att behöva känna tävlingshets eller vill du komma igång att motionera på dina egna villkor?