Plugga hemma – tips för elever

Tänk på att vi i elevhälsan finns för er även då ni studerar hemma! Här finns våra kontaktuppgifter eller så kan ni skriva till oss i Vklass. Hälsningar,  Elevhälsan Ystad Gymnasium

Ställ in dig på skola

  1. Gå upp som vanligt på morgonen: duscha, klä på dig och ät frukost.
  2. Klä dig i samma kläder som du brukar när du ska gå till skolan.
  3. Börja och sluta skoldagen samma tid varje dag.
  4. Ta gärna en kort promenad på 10-15 minuter innan skoldagen börjar, då får du lite frisk luft, vaknar till och ställer om dig från morgonrutiner till skoldag.
  5. Gör i ordning din arbetsplats.
  6. Logga in dig på rätt program 5 minuter innan dagens första möte eller lektion ska börja.

Skapa en arbetsplats

  • Kroppen associerar olika platser med olika saker. Därför är det viktigt att inte plugga i soffan eller sängen: det stör både arbete och vila.
  • Välj en plats att jobba på, gärna ett skrivbord. Om du inte har något skrivbord funkar köksbordet också bra.

Minimera distraktioner

  • Stäng av radion och teven.
  • Stäng av alla avisering, appar och flikar som inte behövs för den aktuella skoluppgiften.
  • Städa undan saker som lockar till annat än arbete från arbetsplatsen.

Pauser är viktigt!

  • Kom ihåg att ta raster och pauser, precis som en vanlig skoldag. Utgå från ditt vanliga schema, om du inte har fått ett nytt från skolan.
  • På raster under skoldagen är det viktigt att resa sig från arbetsplatsen och göra något annat. Här är några förslag på vad du kan göra:
    • Ring upp kompis och pausa tillsammans. Prata om annat är skolarbetet
    • Sätt på lite skön musik och dansa
    • Stretcha
    • Hämta något att äta eller dricka
    • Här finns tips på pausgympa
  • Gå gärna ut en stund på lunchen.
  • Efter skoldagen: ta ledigt! Plocka undan dina skolsaker från köksbordet, om du suttit där och jobbat.
  • Gör sådant du mår bra av, utan att utsätta dig själv eller andra för smitta.

Källa: Elevhälsokonsulenterna

Om du eller någon du känner mår psykiskt dåligt

Här finns bra telefonnummer att ringa om man själv eller någon man känner mår psykisk dåligt.

Bup.se
Här kan du skicka in frågor och få stöd om du mår psykiskt dåligt.

BRIS
Här kan du få stöd och prata om vad som helst. Du kan ringa 116 111, mejla eller chatta.

Röda Korsets stödtelefon under coronakrisen
Här kan du få hjälp och stöd om du känner dig stressad eller orolig när det gäller coronaviruset. Ring 0771 – 900 800.

Här kan du få hjälp om du eller någon du känner tänker på självmord. Du kan ringa 90 101, chatta eller mejla.

Här kan du få stöd om någon i din familj eller närhet har problem med alkohol, droger eller mår psykiskt dåligt. Du kan ringa 070-47 77 910 eller chatta.

Under Kevlaret – stödchatt för killar och ickebinära
Här kan du få stöd om du behöver någon att prata med, till exempel om ensamhet, relationer, droger eller porr.

Tjejjouren.se
Här kan du hitta tjejjourer, transjourer och ungdomsjourer som kan ge dig stöd. Till exempel om du vill prata om hur du mår, om sex eller om något jobbigt som du har varit med om.

Bonnie & the Clydes

Under fredagen hade Ystad Gymnasium besök av det amerikanska bandet ’Bonnie & the Clydes’ som består av det äkta paret Bonnie och Taylor Sims från Colorado. Duon verkar inom en genre, som var ny för de flesta av oss som lyssnade, och som de själva kallar Rocky Mountain Country Soul. Med en gitarr och en mandolin, två fantastiska röster och ett magiskt sound trollband de bland annat eleverna på Gymnasiesärskolan (bilden nedanför).

Vi pratar med Bonnie Sims efter spelningen,

”Det var underbart att spela för de här eleverna. Även om engelska inte är deras första språk så kändes det som om vi förstod varandra genom musiken. Vi skulle önska att all vår publik var såhär mottaglig och närvarande. Underbart att spelningen slutade med ett ’dance party’, helt fantastisk!”

Det är genom Kulturgarantin i Ystad som eleverna får möjlighet att ta del av Bonnie & the Clydes. Kulturgarantin säkerställer att alla elever i kommunen, från 4-års ålder upp till gymnasiet, får ta del av kulturella upplevelser varje läsår. Det kan vara till exempel musik, teater, opera eller film. Medarrangörer är Musik i Syd, som är en musikinstitution i Skåne och Kronoberg med syfte att ge människor tillgång till skapande och levande musikupplevelser. Det är ett kulturpolitiskt uppdrag och del av en aktiv kulturpolitik med målet att göra levande musik tillgänglig även utanför de större städerna.

Bonnie och Taylor berättar att det är första gången de besöker Sverige och bara andra gången de är i Europa. Efter några dagars turné runt om i länet väntar några dagars semester i Stockholm, som båda längtar efter att få uppleva. Vi på Ystad Gymnasium önskar paret en trevlig resa i Sverige och lycka till i framtiden – och du, kom ihåg var du hörde om ’Bonnie & the Clydes’ först!

 

Skrivet av: Malin Tannerstål

Let’s go to the UK

Here you will get a summary from the economic program third year when they were in the United Kingdom. Written by the students.

Day 1

The Swedish Chamber of Commerce

During our first day in London we visited The Swedish Chamber of Commerce in the U.K. We got a lecture about what their work and then we asked some questions. The Swedish Chamber of Commerce helps Swedish companies get established on the British market. The Chamber is not owned by the state, it’s privately owned by several big Swedish companies.

Visit at The Swedish Chamber of Commerce.

Day 2

Richmond University

On our second day in London we visited Richmond University, we travelled by different trains to get there. When we arrived, we were welcomed by a student councellor called Felicity and she told us about the program of the day. Through the whole day we listened to lectures from many different and interesting people, for example we got to listen to a professor who told us important things about Economy. We also enjoyed our lunch in the Richmond University cafeteria.

We got to see the campus!

Day 3

Hult International Business School

On the 3rd day of our London trip we went to Hult International Business School. We got well taken care of by Annie, who followed us the whole day. She made a presentation of the school and different education programs they offer. Then she showed us around at the campus and – of course – tried to convince us to apply for studies at the school!

After the visit at Hult, we had the luck to try real British afternoon tea, at the British museum. We sat in a very luxurious environment while we got served tea and big towers of afternoon-tea-plates. The plate-towers were filled with cakes, scones with clotted cream and jam, and a variety of sandwiches. We think that trying traditional afternoon tea was a very delightful experience, especially with such quality. It reached above our hopes and expectations, and we are very happy that we got to try it. Thank you!

A traditional afternoon tea

Day 4

Accenture

We visited the management consulting company Accenture, where William Ranby welcomed us and told us about Accenture as well as about his journey from Sweden to employment at a major company in London.

Accenture provide services for their clients across five different businesses. Their strategy department deals with planning and getting new ideas for their clients. At the consulting department they do just that, they consult their clients and help them deal with problems they face. At ”Accenture Digital” they help companies digitalize their systems and work flow. And at the technology and the operations departments they do the ”manual labour” like call centers, coding and such.

William in front of an PPT

Best regards EK17

 

Redo för arbetsmarknaden efter tre år på Ystad Gymnasium

Strax före Bygg- och anläggningsprogrammet åk 3 sprang ut från Ystad Gymnasium för sista gången satte vi oss ner för att prata med Milton, Albin och Erik. Vi pratade om hur de upplevt åren hos oss och vad som händer framöver. När första året börjar känns studenten långt bort, men när det är dags att summera tre år har tiden gått väldigt fort.

Hur känns det att ha avklarat tre år på Bygg- och anläggningsprogrammet?

Milton: Det känns riktigt bra!
Albin: Det känns skönt. Är praktiskt lagd så har varit en passande utbildning för mig, men det ska bli roligt komma ut i verkligheten.
Erik: Mycket skönt!

Varför valde ni att läsa på BA?

Milton: Jag ville bli snickare och fick höra av vänner som gått här innan att det var en bra skola.
Albin: Jag har alltid varit intresserad av bygg, anläggning och framförallt snickeri.
Erik: För att få jobb efteråt och jag gillar inte att sitta still.

”Alla säger ’du går bygg’ som att det är något negativt, men vi läser också tre år på gymnasiet” – Erik

Vad har varit det bästa med att läsa på Ystad Gymnasium?

Milton: Det har varit väldigt mycket fokus på praktiskt.
Albin: Sammanhållningen och gemenskapen på skolan och man får många möjligheter att utvecklas på vägens gång.
Erik: Lärarna.

Vad tycker ni kan förbättras?

Milton: Isåfall mer praktik i skolan.
Albin: Ännu mer praktiskt.
Erik: Maten.. Men kommer inte på något på BA för här anpassar de lektionerna väldigt mycket efter klasserna vilket är bra.

Vad kommer ni att sakna?

Milton: Lärarna och vännerna, men inte själva pluggandet.
Albin: Klassen och sammanhållningen.
Erik: Alla klasskompisar.

Vad kommer ni ta med er ifrån BA?

Milton: Har arbetat på ett byggföretag sen jag var 10 år så jag har finslipat mina kunskaper.
Albin: Allt går bara man vill – ingenting är omöjligt.
Erik: Kontakten med näringslivet.

Rekommenderar ni andra att läsa på Ystad Gymnasium?

Milton: Absolut!
Albin: Absolut, det är en rolig skolgång och man får vänner för livet och skaffar bra kontakter.
Erik: Ja verkligen! Alla säger ”du går bygg” som att det är något negativt, men vi läser också tre år på gymnasiet och ”jobbar” gratis under alla år. Fördelen för oss är att vi kommer att ha jobb när vi går ut.

”Jag ska starta eget företag och bli ekonomisk oberoende innan 25” – Milton

Vad har ni för planer inför hösten?

Milton: Starta eget företag och bli ekonomiskt oberoende innan 25.
Albin: Jobba, har redan fått jobb på Skanska Direkt i Ystad. Sen blir det att flytta hemifrån.
Erik: Jobba. Jag har fått jobb på Bröderna Erlandsson via min morfar.

Finns det någon av er som skulle kunna tänka sig att läsa vidare? Isåfall vad?

Milton: Nej.
Albin: Inte som det ser ut idag.
Erik: Inte som det ser ut nu, men om ett företag man jobbar på erbjuder någon kurs för att få mer kunskap hade jag gått den.

Vet ni vad ni skulle vilja arbeta med framöver?

Milton: Helst inte jobba alls, men snickare så länge det behövs.
Albin: Inom bygg, men vet inte exakt vad. Vi får se vart det leder någonstans.
Erik: Vill testa mig fram, får se lite vad som händer.

Ystad Gymnasium önskar alla som tagit studenten ett stort lycka till framöver!

Patrik Lundberg i författarsamtal

Patrik Lundberg deltar i författarsamtal på Ystad Gymnasium!

Onsdagen den 11 oktober kommer Patrik Lundberg till Ystad Gymnasium för att delta i ett författarsamtal med Naturvetenskapsklassen NA17B.

Klassen har precis läst romanen Onanisterna och den har engagerat och bidragit till många intressanta diskussioner om bland annat identitet och klass. Syftet med besöket är att eleverna kommer få möjlighet att ställa frågor och diskutera romanen utifrån sina olika läsupplevelser.

Patrik Lundberg bor i Malmö och jobbar som författare, journalist och föreläsare. Han är kolumnist på Aftonbladet och hans senaste bok är Facit – konsten att skriva krönikor. I november återkommer han till Ystad Gymnasium för att hålla två workshops i skrivande inom ramen för Kulturgarantin.