Välkommen till skolstart på Ystad Gymnasium

Här har vi samlat viktig information inför skolstarten.
Om du inte hittar svar här så hör av dig till oss.

Registrera dig

du som är ny elev

Under dina uppstartsdagar på Ystad Gymnasium är det viktigt att dina vårdnadshavare registrerar dig som elev hos oss, oavsett vilken årskurs du börjar i.

Det är mycket viktigt att ni loggar in via länken nedan för att för att ta del av informationen. För att du ska kunna låna t.ex dator, läromedel och andra viktiga material av skolan är det en förutsättning att du blir registrerad. Vi börjar våra utlån direkt vid skolstart, därför är det viktigt att registreringen görs så fort som möjligt.

Är du 18 år eller äldre kan du själva logga in för att registrera dig.

OBS! Skolstart gymnasium kräver BankID.

Tjänsten öppnar
21 aug 2023

Klicka här för att registrera
Österport

Skolstart åk 1

Vi träffas i aulan på Österport
Vi börjar med upprop i aulan på Österport. Om du går in via stora porten från Österportstorg så ligger aulan rakt upp för trappan. Det kommer finnas lärare på plats för att hjälpa dig att hitta rätt.

Gå in och sätt dig i aulan. När uppropet börjar kommer rektorn att ropa ut ditt namn och då ska du svara med ett tydligt JA. På så sätt vet vi att du är här och du får behålla din plats.

Frågor om antagningen?

Om du undrar något om din antagning till gymnasiet ber vi dig att kontakta Antagningen i Trelleborg. Då det är de som hanterar allt kring gymnasievalet fram tills dess att skolan börjar.

Hör av dig till antagning@trelleborg.se eller ring 0410-733605.

Behöver du skolbiljett?

Årskurs 1
Behöver du skolbiljett (buss- och tågkort) för att ta dig till och från skolan? Du ansöker om skolbiljett från din egen hemkommun.

Bor du i Ystads kommun ansöker du om skolbiljett via länken nedan. (Klicka sedan på "Bidrag för dagliga resor eller inackorderingstillägg").

Om du har haft skolbiljett i 9:an ska du behålla ditt kort och den nya biljetten kommer att laddas på kortet.

Skolbiljetten gäller endast måndagar till fredagar, även under skollov.

Årskurs 2 och 3
Bor du i Ystads kommun måste du ansöka om ny skolbiljett inför varje läsår. Du behåller samma kort som du redan har och en ny skolbiljett kopplas till ditt kort när ansökan är beviljad.

Bor du i en annan kommun behöver du kontakta din kommun för att höra hur det fungerar hos dem.

Om skolbiljetten inte hinner komma?

Du får lov att åka gratis under 5 dagar från och med att skolan börjat.

Frågor & svar inför skolstart

Vi har ID-kort

På Ystad Gymnasium har vi personliga ID-kort för att vi ska kunna identifiera elever och personal. Med ID-kortet kan du bl.a. också låna böcker i skolbiblioteket, handla i cafeterian och skriva ut från skrivaren.

Under de första dagarna av skolstarten kommer vi att fotografera på våra nya elever för ID-kortet.

Hänglås för ditt elevskåp

Du behöver ett godkänt hänglås med minst 8 mm bygel för att försäkringen ska gälla.
För vissa yrkesprogram har två skåp vars till sina elever, därför kan du behöva ta med två lås.