Studietekniktips

Att plugga kan vara tufft emellanåt, här får du bra tips från elevhälsan

Extra viktigt för dig ifall du behöver göra distansstudier igen

Studieplats

• Var aktiv på lektionerna och ha ett block bredvid datorn för egna tankar och begrepp. Skriv upp frågor som dyker upp.
  • Sitt vid olika platser för olika delar av dagen. Ha en utvald plats hemma där du studerar, så får du mer fokus. Och får paus när du lämnar den platsen.
  • Tänk på att ha dagsljus eller lampa nära för att öka din vakenhetsgrad.
  • Gör tydlig plan för veckan och beräkna onlämningsuppgifter mm - håll dig till tiderna du satt upp.
  • Hellre 25 minuter och paus i 5 minuter och sedan nytt 25 minuters pass med 5 minuter paus. Det är mycket bättre än att köra 55 minuter studier, där du tappar fokus redan efter 40 min.

Pauser för mer fokus

• Håll raster. Raster kommer naturligt i skolan men kanske inte hemma?
  • Koppla upp dig tillsammans med dina klasskompisar och håll lunch ihop
  • Gå ut en runda mitt på dagen och prata med klasskompis, lyssna på bok eller på musik. 10 minuter av detta gör skillnad för ditt mående
  • Gör en plan på hur du ska hålla pauser. Kanske ska du köra 7 minuter workouts? Utmana en kompis?

Tips: Orka plugga

Orka plugga ger tips som hjälper dig att plugga bättre. Här hittar du strategier och metoder som hjälper dig att träna minnet, felsöka i matten och förstå kunskapskraven. Du får också tips om sömn, stress och motivation. Många av tipsen går att använda i flera ämnen, både i och utanför skolan. Och kom ihåg – det handlar inte om talang, utan om att hitta bra strategier som passar just dig!
Orka plugga produceras av UR (SVT.)

pil_ner_left_white

Behöver du stöd?

Vi på elevhälsan finns här för att hjälpa dig! Behöver du stöd så ta kontakt med din mentor eller undervisande lärare.
Upplever du behov av kontakt med någon vuxen, har oro eller frågor tveka inte att ta kontakt med oss i elevhälsan.

Orka plugga

En serie filmer om att orka plugga från Utbildningsradion