Områden

Think globally, act locally. Educate all students to their full potential.

Här på Ystad Gymnasium har vi olika områden:

Ewa Österlind, rektor

Restaurang och livsmedel

Österport vid torget Ystad gymnasium

Österport

Österport är den allra äldsta skolbyggnaden på Ystad Gymnasium. Den stod klar år 1913 och hette då Ystads Högre Allmänna Läroverk. Byggnaden ligger centralt mitt i Ystad, vid Österportstorg.
Inne på Österport ligger ett café och skolrestaurangen som serverar lunch till alla elever på Ystad Gymnasium.

Här inne finns både högskoleförberedande program och yrkesprogram.

pil_ner_curly_right_white
Ystad Gymnasium Park-2020

Park

Park innehåller flera olika byggnader, eftersom det är här vi har många av skolans verkstäder. Här finns hårsalongen Stylistklippet, elevernas egen restaurang Risselmagasinet, fordonsverkstäder, bygghall och el-verkstad. Gymnasiesärskolans individuella program har sina anpassade lokaler på Park och här hittar vi även delar av Yrkesintroduktionen.

pil_ner_curly_left_white
Ystad Gymnasium Firman-2020

Firman

På Firman hittar vi elevernas som läser Yrkesintroduktion och Gymnasiesärskolans nationella program. Här finns verkstäder, bygghall, lektionssalar och Café Firman. Firman ligger längre ner på Industrigatan från Park, på andra sidan Ystad Arena.

Studion på Ystad gymnasium

Studion

Studion är vårt nyaste tillskott av lokal och här läser elever från Yrkesintroduktion och Gymnasiesärskolans nationella program. Studion ligger precis mittemot Park, på andra sidan Industrigatan.