Nya ID-kort på Ystad Gymnasium

Artikel om ID-kort på Ystad Gymnasium, skriven av Ystads Allehanda

Artikel från Ystads Allehanda, publicerad 2018-11-22 och skriven av Cecilia Billgren.

Alla 1630 elever och 300 i personalen på Ystad gymnasium har utrustats med ID-kort.

– Vi vill ha koll på vem som rör sig på skolan, säger gymnasiechef Lars-Inge Persson.

För ett par veckor sedan utrustades elever och personal med de nya ID-korten. Med dem kan personalen ta sig i på skolan efter stängning, på kvällar och på helger. Eleverna behöver dem till kopiatorn och skrivaren.

– Det är bra. Nu slipper man ha alla koder i huvudet. Allt finns samlat på kortet, säger Izabela Vekaj i klass Ek 16A.

Eleverna på idrottsprogrammet använder kortet för att ta sig in i gymmet på arenan och esteterna till musiksalarna.

– Korten ger oss många möjligheter. Vi ser helst att eleverna bär dem med sig alltid, så att vi lätt kan kolla vem som rör sig på skolan, säger Lars-Inge Persson.

ID-kontrollen var en av de största anledningarna till att skolan satsade på systemet.

– Vi har emellanåt problem med att obehöriga rör sig på skolan. Precis vid terminsstarten var det så, men nu verkar det ha lugnat ner sig. I samband med läsårsstarten är det lätt för obehöriga att ta sig in på skolan, eftersom personalen och eleverna inte hunnit lära känna alla nya elever. Men nu har vi systemet på plats och nästa höst slipper vi den typen av problem, säger Lars-Inge Persson.

Kortsystemet gör det också möjligt att låsa ytterdörrarna om det skulle behövas.

– Vi vill helst hålla skolan öppen. Det känns bäst så. Dessutom blir det svårt att låsa när 1 600 elever ska röra sig in och ut under skoldagen. Men om vi känner att det skulle behövas har vi de tekniska möjligheterna att låsa, säger utvecklingsledare Håkan Persson.

Skolan arbetar just nu med att ta fram en teknisk lösning som gör det möjligt att ladda korten med pengar.

– Då kan eleverna lätt betala i skolans kaféer och vi slipper hantera kontanter, säger Håkan Persson.

Izabela Vekaj och hennes klasskamrater ser fram emot det.

– Det blir bra, säger de.

Även personalen ska kunna ladda sina kort för att betala i matsalen.