FIRMAN – en okänd del av Park

Firman

På Yrkesintroduktionsprogrammet Naturbruk med inriktning mot Park, Trädgård och Fastighetsskötsel för IMYRK och 4NP sker utbildningen med såväl händer som hjärna som främsta verktyg. Miljön, som eleverna och lärarna skapat tillsammans, är välkomnande, verklighetsanknuten och fylld av spännande arbetsuppgifter. Det finns en glädje och stolthet hos både elever och personal.

En kort historik

2009 fick Torbjörn Åkesson och Kaj Gustafsson i uppdrag att starta programmet. ”Varken utrustning, lokaler eller övningsområden fanns, så vi fick börja trolla med knäna för att kunna driva verksamheten på ett bra sätt” berättar Torbjörn. ”Vi började med att knyta kontakt med Marsvinsholms Gods, som visade stort intresse för att samarbeta med oss. Så kunde viktiga moment inom kurserna genomföras ”på riktigt” och under åren ute på slottet fick vi tillgång till eget växthus och så småningom också allt fler moment inom fastighetsskötsel och vaktmästeri. Johan Kardell kom med i arbetslaget, bredden på utbildningen ökade och verksamheten på programmet tog allt fastare former.

”Hemma på Parkskolan flyttade vi runt med våra möbler och vår utrustning nästan varje år” berättar Johan. ”Först bodde vi i Paviljongen vid ÖP-hallen, därifrån flyttade vi till en källarlokal under Studio Danza, och därifrån till nuvarande hemvist i Hantverkshuset. Här hoppas vi att vi får stanna”!

Nya tider

I augusti 2013 avslutades samarbetet med Marsvinsholm och programmet fick en ny samarbetspartner; Parkavdelningen på Ystads Kommun. Ett logiskt och bra steg i rätt riktning. ”Vi har både kompetensen, maskiner och verktyg som gör att vi, inom ramen för utbildningen, kan vara en bra samarbetspartner för Parkavdelningen”. Att uppgifterna är ”på riktigt” gör ju dessutom att eleverna presterar bättre. Samtidigt hittade programmet äntligen de lokaler man så länge längtat efter. En övergiven fabrikslokal, med en igenväxt gårdsplan har renoverats, ställts i ordning och blivit centrum för verksamheten. Eleverna har döpt platsen till FIRMAN, en spännande miljö, fylld av projekt, maskiner och glada skratt.

Framtiden

Verksamheten på programmet breddas hela tiden och att göra eleverna anställningsbara genomsyrar allt; yrkesmässig och social kompetens går hand i hand. Eleverna har tagit över skötseln av delar av skolans yttre miljö och till hösten inleds samarbete med Marietorps Naturskola. Naturbrukarna och FIRMAN är en fantastisk del av Parkgymnasiet som alla borde få se.

[button color=”orange” link=”/gymnasiesarskola-4-arig-nationella-program/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Gymnasiesärskola Nationella program[/button]

[button color=”orange” link=”/yrkesintroduktion-imyrk/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Yrkesintroduktion[/button]