Kockduellen 2019

Idag arrangerades stadsfinalen av Kockduellen på Risselmagasinet, i köket som våra elever på Restaurang- och livsmedelsprogrammet använder. Kockduellen är en tävling arrangerad av Visita, för att lyfta intresset och skapa en nyfikenhet kring yrket.

Idag tävlade tre lag från Ystad, Skurup och Sjöbo. Lagen fick en råvarukorg där Visita bestämt innehållet och eleverna hade 90 minuter på sig att leverera tre tallrikar med sin maträtt till jury, för foto och provsmakning. Ett gemensamt krav var att eleverna skulle använda Anamma Formbar färs i sin maträtt.

Varje lag hade varsin elevcoach från årskurs 3 på Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium att fråga när de undrade om var olika verktyg eller ingredienser fanns.

Tävlingsbidrag

Prästostfyllda järpar med rotfruktsgratäng
Färsingaskolan Sjöbo: Viktor Spolestra, Gilbert Cronqvist och William Ny

Vintersoppa med naanbröd
Västervångskolan Ystad: Saga Andersson och Agnes Rosengren Asp

Variant av falafel med potatisbullar
Mackleanskolan Skurup: Bisan Alyatim och Sivilay Mohammad

Vinnare i Kockduellen Ystad

Varje lag fick presentera en tallrik av sin maträtt till juryn som fick smaka, bedöma och överlägga om resultatet. Juryn gav kritik och feedback både om lagens samarbete i köket och presentationen av maträtten. Vinnarna blev Saga och Agnes i lag 2 som serverade Vintersoppa med naanbröd med juryns motivering “…med harmoni, säsongstänk och kreativitet”.

– “Det var oväntat och roligt vinna! De andra lagen var väldigt duktiga och serverade bra rätter, därför känns det oväntat att vi vann”, säger Saga och Agnes.

Agnes berättar också att det var ovant att laga mat i köket på Risselmagasinet, som de bara besökt en gång tidigare. Hemma i köket när de provlagade maten gick det mycket snabbare tyckte Agnes.

Det vinnande laget skickar in sitt matfoto och recept till Visita där gallring av de 10 bästa i Sverige sedan går till riksfinal i Stockholm 7 februari 2019. Vi håller tummarna!

Juryn var imponerad

Juryn bestod av Johan Liljegren, Mats Rodenstam och Joakim Johansson. Johan jobbar på Orkla Food som kulinarisk kreatör och konceptutvecklare av bl.a. Anamma formbar färs. Mats Rodenstam driver Mr Gourmet som krögare och kock. Joakim Johansson jobbar som kökschef och kock på Brasserie du Sud, Hotell Continental i Ystad.

– “Jag hoppas att Kockduellen tänder en gnista hos 8:or och 9:or om att jobba i restaurangbranschen. Vi behöver nya unga i branschen. Jag är jätteimponerad över elevernas arbete idag”, säger Johan Liljegren.

Joakim från Brasserie du Sud tyckte att det var roligt att se elevernas arbete, deras engagemang och problemlösningarna.