Lykke: Vad innehåller solkräm?

Vi (Milla, Måns och Lykke) på Naturvetenskapsprogrammet analyserar olika solkrämer som vårt gymnasiearbete. Vi tittar på hur solskyddsfaktor och innehåll i krämerna hänger ihop. Och hur olika solkrämer skyddar mot olika ljusvåglängder. En solkräm måste skydda för UV-ljus från solen, som är osynligt för ögat, men energirikt och därmed potentiellt skadligt för huden.

För att kunna analysera detta behövde vi en spektrofotometer för just UV-ljus som kan mäta hur olika solkrämer absorberar detta ljus. Sådana finns inte vanligtvis på gymnasieskolor. Så vi ordnade att vi fick låna en sådan på institutionen för Fysikalisk kemi på Lunds universitet. Där fick vi hjälp med våra mätningar av doktoranden Alexandra.

“Vi på Ystad Gymnasium är mycket tacksamma för att få till samarbeten som dessa för våra elevers framtid”, lärare Thomas Fransson