Fake news och alternativa fakta

Den 8 november har skolbiblioteket arrangerat att Jack Werner kommer till Ystad för att föreläsa för våra elever på Ystad Gymnasium.

I dag är alla journalister – åtminstone i den meningen att alla publicerar sig. Vad måste man tänka på när man rör sig på de sociala medierna, vilka är de största riskerna, och varför blir vi lurade av bluffar och myter? Och inte minst – vad kan vi lära oss av vandringssägnerna?

Jack Werner

Jack Werner är frilansjournalist och en av tre grundare av Viralgranskaren. Han föreläser om källkritik och vandringssägner på sociala medier. Han fick 2014 tillsammans med flera kollegor Stora journalistpriset som Årets förnyare för Viralgranskaren. Driver även Creepypodden som under flera månader i streck legat på iTunes topplista.

Föreläsning för allmänheten

På kvällen den 8 november, kl 19.00, kan man komma och lyssna till Jack Werner på Stadsbiblioteket i Ystad.
Klicka här för mer info om föreläsningen på stadsbiblioteket.

Fotograf: Kate Gabor