Draknästet 2023

Flera UF-företag från Försäljnings- och serviceprogrammet och Ekonomiprogrammet presenterade sina företag för fyra drakar i årets upplaga av Draknästet 2023. I år arrangerades Draknästet i Gamla Rådhuset, vid Stortorget i Ystad.

Drakarna 2023

Drakarna, som presenteras nedan, gav input till våra elever, delade med sig av tips och gav feedback på hur eleverna skulle kunna utveckla sitt företag ännu mer. Det var värdefulla tips för eleverna!

• Jenny Norberg Randowo – Näringslivsutvecklare på Ystads kommun och entreprenör, driver bl.a eventet Stafettmaran.
  • Ann-Sofie Larsson – Rådgivare på Nyföretagarcentrum, jobbar med startups och företagsutveckling.
  • Julian Schöön – Entreprenör med många start ups.

“Var produceras er produkt? Har ni koll på er leverantörs hållbarhetsarbete? Hur har ni gjort marknadsundersökningarna för er målgrupp? Vad gör ni av restprodukterna? Har ni funderat på att sätta paketpris? Täcker priset era omkostnader? Vem är er konkurrenter? Visa vem ni samarbetar med!

Första plats – Scent de lux UF

Vi erbjuder återanvändbar parfymbehållare, som vi köper in via en grossist. Eleverna Anton Lundin, Arpinun Thonesuwan, Jacob Gatford och Max Ljunggren från Försäljnings- och serviceprogrammet.

Motivering: “En stilren produkt som, tror vi, tilltalar många och ett proffsigt framträdande. Produkten har förutsättningar för god lönsamhet”.

Följ oss här: Scent de lux UF (@scent_de_lux_uf) • Foton och videor på Instagram

Andra plats – Clay UF

Vi köper in lera och verktyg som säljs till förskolor. Vi köper in via hemsidan skapamer.se. Eleverna Mira Brandt, Linnea Sandberg, Edwin Nelson och Tora Andersson från Ekonomiprogrammet.

Motivering: “En produkt i tiden, genomtänkt målgrupp och övertygande presentation samt en spännande utvecklingspotential”.

Följ oss här: Clay UF (@clay.uf) • Foton och videor på Instagram

Tredje plats – CarFresh UF

Vi erbjuder Car airfreshener, som vi importerar via vår rådgivare. Eleverna Esteban Carlstedt, Hannes Sandgren, Isaak Rosenkvist och Tobias Löfgren Kragberg från Försäljnings- och serviceprogrammet.

Motivering: “En stilren produkt med design som tilltalar många. Stor försäljningspotential via återförsäljare”.

Följ oss här: CarFresh UF (@carfreshuf) • Foton och videor på Instagram

Vi deltog också i Draknästet 2023