Bonnie & the Clydes

Bonnie och Taylor Sims

Under fredagen hade Ystad Gymnasium besök av det amerikanska bandet ‘Bonnie & the Clydes’ som består av det äkta paret Bonnie och Taylor Sims från Colorado. Duon verkar inom en genre, som var ny för de flesta av oss som lyssnade, och som de själva kallar Rocky Mountain Country Soul. Med en gitarr och en mandolin, två fantastiska röster och ett magiskt sound trollband de bland annat eleverna på Gymnasiesärskolan.

Vi pratar med Bonnie Sims efter spelningen,

“Det var underbart att spela för de här eleverna. Även om engelska inte är deras första språk så kändes det som om vi förstod varandra genom musiken. Vi skulle önska att all vår publik var såhär mottaglig och närvarande. Underbart att spelningen slutade med ett ‘dance party’, helt fantastisk!”

Det är genom Kulturgarantin i Ystad som eleverna får möjlighet att ta del av Bonnie & the Clydes. Kulturgarantin säkerställer att alla elever i kommunen, från 4-års ålder upp till gymnasiet, får ta del av kulturella upplevelser varje läsår. Det kan vara till exempel musik, teater, opera eller film. Medarrangörer är Musik i Syd, som är en musikinstitution i Skåne och Kronoberg med syfte att ge människor tillgång till skapande och levande musikupplevelser. Det är ett kulturpolitiskt uppdrag och del av en aktiv kulturpolitik med målet att göra levande musik tillgänglig även utanför de större städerna.

Bonnie och Taylor berättar att det är första gången de besöker Sverige och bara andra gången de är i Europa. Efter några dagars turné runt om i länet väntar några dagars semester i Stockholm, som båda längtar efter att få uppleva. Vi på Ystad Gymnasium önskar paret en trevlig resa i Sverige och lycka till i framtiden – och du, kom ihåg var du hörde om ‘Bonnie & the Clydes’ först!