Unika utbildningen: Här är datorn instrumentet

Ystad Gymnasium är med i ett stort forskningsprojekt kring datorn som instrument. 💻🎼 Projektet har tidigare fått en miljon kronor till forskningen, och har nu alldeles nyligen tilldelats ytterligare en miljon från Lunds universitet för fortsatt forskning.

“Vi är väldigt stolta över vår utbildning Estetiska programmet på Ystad Gymnasium”, säger läraren Erik Lundahl som på bilden sitter bredvid eleven Karla Engström.

Ystad Gymnasium blev för fem år sedan först i landet med att erbjuda dator som huvudinstrument på Estetiska programmets musikinriktning.

Istället för att studera exempelvis gitarr eller piano så kan man lära sig spela EDI (elektroniska digitala instrument).

– Eleverna gillar det. Datorn har seglat upp som vårt näst mest populära instrumentet efter sång. En tredjedel av klassen har EDI, så det har lite blivit vår profil i samarbete med lokala studion Cardiac Reocrds, säger Erik Lundahl som startade utbildningen på skolan.

De senaste åren är det många andra gymnasieskolor som har varit på studiebesök i Ystad och som varit intresserade av att starta en liknande utbildning.

– Det bästa tycker jag är att det speglar vad ungdomarna själva vill göra. Nu är det datorn som instrument, i framtiden kan det bli något annat”, säger Erik Lundahl, lärare på estetiska programmet på Ystad gymnasium

Karla Engström är en av eleverna som fått sina lektioner studerade.

– Mitt huvudinstrument är gitarr och EDI var helt nytt för mig men en kompis gick inriktningen och fick med mig, så jag har det som andrainstrument. Först var det lite svårt att förstå hur man bygger upp ljud och skapar musik med datorn, men jag tycker att det här blir roligare och roligare. Det har också fått mig att tänka på musikproducent-biten. Nu kan jag lyssna på en låt på Spotify och tänka: ”Ah, det där vet jag hur man gör”, berättar Karla.

Läs hela nyheten hos Ystads Allehanda här – Forskning på unik musikutbildning i Ystad får ännu mer pengar