Gymnasiekonomerna i samarbete med Michelsens Bil

Nataniele och Anna har framtidsplanerna klara.

Det är en kylig onsdag i oktober när fem förväntansfulla ekonomitreor, som läser fördjupningen ‘Diplomerad Gymnasieekonom’, anländer till Michelsens Bil AB i Ystad. Programmet har genom fördjupningen inlett ett samarbete med ett antal företag i regionen och Michelsens Bil är ett av dem. Dagens möte är det första av fyra inplanerade träffar. Läraren Urban Anderzon säger glatt:

“Vi är tacksamma för att det lokala näringslivet valt att samverka med oss och vi tror att detta utbyte kommer att sporra och inspirera våra elever.”
-Urban Anderzon, lärare

Samarbetet går ut på att eleverna ska få insikt och kunskap om hur ett företag fungerar i praktiken. Fokus ligger på såväl ekonomi som marknadsföring och företagsstruktur. VD Maria Adolfsson och ekonomichef Veronika Leo hälsar eleverna välkomna och visar in till ett konferensrum. Sedan följer en omfattande företagspresentation där eleverna även får möjlighet att ställa sina egna frågor. Det gäng som vid dagens slut vandrar ut ur bilhallen är entusiastiska och fullmatade med nya insikter. Vägarna efter studenten är onekligen många för eleverna vid ekonomiprogrammet, men trots det har några redan nu framtidsplanerna klara för sig.

“Efter jag pluggat färdigt på Ystad Gymnasium ska jag direkt börja läsa Ekonomie kandidatprogrammet vid Lunds universitet. Jag vill jobba på bank.”
-Nataniele, elev (t.v. bild ovan)

“Jag har vetat sedan jag var 12 år att jag vill bli mäklare. Efter studenten ska jag ta ett sabbatsår, men sen ska jag läsa fastighetsförmedling på Malmö Universitet”.
-Anna, elev (t.h. bild ovan)

Gymnasiekonomerna i samarbete med Michelsens Bil IMG 8364 Ystad Gymnasium
Maria Adolfsson, ekonomieleverna samt ekonomichef Veronika Leo på Michelsens Bil.
Gymnasiekonomerna i samarbete med Michelsens Bil IMG 8367 Ystad Gymnasium
Inspirerande presentation av Michelsens VD Maria.