Gymnasiet satsar extra på skolmaten

När YA frågar klasskompisarna vid bordet får skolmaten betyget fyra på en femgradig skala. Medan det sparas in på skolmaten i grundskolan har gymnasiet i år valt att skjuta till extra pengar, cirka 20 procent på varje portion.

– Det är förstås viktigt. Får eleverna rätt kost och rätt näring så presterar de bättre, säger skolchef Lars-Inge Persson.

Häromveckan beslutade samhällsbyggnadsnämnden att spara in en halv miljon kronor på kommunala måltider, det vill säga skolmaten i grundskolan och måltider till äldre. Gymnasienämnden har å sin sida valt att öka anslaget till Ystad Gymnasiums skolmat med 20 procent, för att väga upp för senaste årets kostnadsökningar på livsmedel.

– Det kompenserar inte fullt ut, tyvärr, men vi har lyckats med en förändring på rätt håll. Vi vill behålla den goda nivån på maten som vi faktiskt vet att vi serverar, säger Lars-Inge Persson, skolchef på Ystads gymnasium.

Varje dag serverar skolrestaurangen på Ystad Gymnasium omkring 1 200 portioner.

Vid ett av borden i matsalen sitter fem elever som går andra året på Samhällsvetenskapsprogrammet. De flesta äter panerad fisk med potatismos, medan någon valt det vegetariska alternativet.

Eleverna är överlag väldigt nöjda med maten, förklarar Joar Franck.

– Och vi är nog ganska representativa för vi äter här varje dag. Inte som vissa elever, som verkar ha hur mycket pengar som helst och som ofta äter i matvagnarna på Österportstorg, säger han.

– Enda problemet är köerna. Äter man tidigt på dagen, som vi ofta gör, så är det kö i hela korridoren. Är det riktigt illa kan man få vänta i 20-30 minuter och har kanske en kvart på sig att äta, säger Lea Thomsen.

– Vi har sagt till om det här, även i ettan, men det händer inget. Vi har helt enkelt för få platser i matsalen, säger Joar Franck.

Åter till skolchef Lars-Inge Persson, som bekräftar att köer är vanliga vid vissa tider.

– Rent schemamässigt ska det inte vara några problem. Det är bara det att många elever som kanske har en 20 minuters rast klockan 11 tar en chans och försöker äta då, trots att de kanske har mattid klockan 12. Har man gått upp tidigt för att pendla till skolan är man kanske hungrig då, och skulle vilja ha hela lunchrasten till att göra annat. Jag kan förstå det. Men då får vi problem med köer när restaurangen öppnar.

Han understryker att det även finns andra faktorer som spelar in.
– Vi har det ibland tufft med genomströmningen. Det har varit en utmaning under ett antal år, det ska vi inte sticka under stol med.
I det korta perspektivet, berättar Lars-Inge Persson, kommer gymnasiet att nyanställa två personer som ska arbeta nära eleverna, med en slags skolvärdsuppdrag.

Läs hela artikeln hos Ystads Allehanda, publicerad 2023-01-26