Graffitimålade möbler i Åvallaparken

Åvallaparken ska bli en attraktiv park med många aktiviteter och funktioner. Nu har Ystads kommun påbörjat arbetet med att ta fram förslag på hur vi kan bygga om och utveckla parken. Kanske kommer det bli lekplats, bord, bänkar och grillplats. Vi får se! Åvallaparken ligger precis intill Stadsbiblioteket, Ystad Gymnasium och Ystad Arena.

🔴 I slutet av augusti och början av september arrangerades workshop, då ungdomar och seniorer fick graffiti-måla möbler som kommer att stå i parken under en period. Här på bilderna ser ni när eleverna, som läser på Individuella programmet Anpassad gymnasieskola, sprayar möbler.

🟠 Använd gärna möblerna, och flytta runt dem i parken! Vi vill veta var i parken du vill sitta inför vårt kommande arbete med att utveckla parken.

Elever hjälper till att samla in statistik

Eleverna som läser Individuella programmet på Anpassad gymnasieskola ska hjälpa kommunens landskapsarkitekter med att samla in information om vart besökare sätter stolarna i parken. Eleverna ska samla in statistik genom att besöka parken vid jämna mellanrum och markera på en karta vart bord och stolar står just den dagen.
På så sätt kan landskapsarkitekterna få viktig information om var i parken de stationära stolar och bord kan placeras i framtiden.

Här kan du läsa mer om projektet Åvallaparken – Ystads kommun