Teknikelever presenterar urballa idéer för ÅF Lighting

TE13 har under några veckors tid arbetat med ett belysningsprojekt. De befinner sig halvvägs in i designprocessen och har kommit på hållbara belysningskoncept till en framtida stads gator, torg, parker och offentliga miljöer.

Idag hade vi besök av Mia Persson från ÅF Lighting i Malmö, som berättade om hennes arbete som Ljusdesigner. Hon höll ett föredrag om vad ljus egentligen är och vad man ska tänka på när man ljusplanerar en miljö. Vi ser ju inte ljuset. Det är inte det vi uppfattar utan det är de föremål som ljuset träffar och de skuggor som skapas. Ljuset som föremålen träffar kan mätas i lux. Idag används 135 terrawatt-timmar el. 10 % av det går till belysning. Hälften av de 10% är slöseri dvs går till belysning av gator, korridorer mm där det inte finns någon trafik eller några människor. De 5% motsvarar ett helt kärnkraftverk. En bra lösning på att undvika slöseri är sensorer och dimmer så att belysningen tänds när det verkligen behövs och annars är släckt.

Eleverna fick möjlighet att presentera sina projekt för Mia och få en egen pratstund med henne för att få tips och idéer. Mia blev jätteimponerad av klassens idéer och tyckte de var urballa!

[button color=”slate_grey” link=”http://af-lighting.com” size=”default” icon_before=”globe” target=”_self” block=”false”]ÅF Lighting[/button]

[button color=”orange” link=”/teknikprogrammet/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Teknikprogrammet[/button]