Katja gick segrande ur European Odd Fellow Youth Tour

Ystad Gymnasium har valts ut som en av deltagande skolor i Odd Fellows uppsatstävling “European Odd Fellow Youth Tour” och våra elever har fått möjlighet att skriva en uppsats på något av följande teman:

1. The Golden Rule/ Den gyllene regeln. Innebörd och betydelse i dagens samhälle.
  2. FN och flyktingkatastroferna i världen.
  3. Mitt tal till världens makthavare i FN:s Generalförsamling.
  4. Sverige och FN
  5. Problemet med stormakternas vetorätt i säkerhetsrådet och hur jag vill lösa det.
  6. Kan världen vara utan FN och dess verksamhet?

Tre elevers bidrag gick vidare till den slutgiltiga prisceremonin, Louise Bennison BF19B, Viggo Lindblom i EK19A och sist, men inte minst, Katja Nowakowska, som blev den som gick vinnande i kampen om stipendiet som består av en resa. En enad Odd Fellow jury var väldigt imponerade av hennes uppsats, på temat “Mitt tal till världens makthavare i FN:s Generalförsamling”. Uppsatsen handlade bland annat om ett så aktuellt och ämne som homofobi och kampen för att kärleken ska vara fri.

För Katja väntar nu första priset som garanterat lär blir det ett minne för livet. Som vinnare av stipendiet kommer hon få åka tillsammans med ungdomar från andra europeiska länder till Island och USA, där bland annat ett besök på FN väntar. Temat för resan är FN:s arbete och betydelse. Någon av stipendiaterna har vid tidigare resor t.o.m. hållit tal för FN-församlingen.

Katja, vad ser du fram emot mest med resan?

“Allt! Det finns inget jag ser fram emot mest. Det är bara allt!”