Gästkocken Marcus från Scan lagar barbequegryta

Idag har vi gästkocken Marcus Karlsson på besök i skolrestaurangen på Ystad Gymnasium. Marcus tillagar en barbequegryta på fläskbog som serveras med ris, srirachamajo, pitabröd och goda tillbehör så som grönsaker, pico de gallo och corn ribs.

– “Det är lärorikt att komma ut i skolköken, och det är samtidigt kul att bidra med inspiration och bra produkter”, berättar Marcus.

“Den bästa maten är den som landar i magen”,
säger Jessica Svensson kostchef på Ystad Gymnasium.

Skolmaten är viktigt för ungdomarnas energi

Marcus Karlsson jobbar som kock, inspiratör och säljare för Scan. Vilket bl.a innebär att han åker ut till skolrestauranger för att inspirera med nya recept och smaker. “Maten är väldigt viktig för ungdomarna, de behöver energi för att klara av skolan”, är både Marcus och kostchefen Jessica Svensson tydliga med.

– “Scan värdesätter ett direkt kunskapsutbyte mellan kund och producent. Vi vill öka våra insikter och fördjupa samarbetet med landets offentliga måltidsverksamheter. Vårt mål är att bättre anpassa vårt erbjudande efter kundens önskemål och behov – vad gäller smak, funktion, hälsa och hållbarhet. Genom ett nära samarbete lär vi oss helt enkelt av varandra”, berättar Marcus.

“70% av allt griskött som äts i Sverige kommer från svenska gårdar”,
Marcus Karlsson från Scan.