Vi har ansökt om certifiering av programmen

Det som händer just nu är att Visita (intresseorganisationen för besöksnäringen) tittar extra noga på våra ansökningar om att bli certifierad gymnasieskola för Hotell och turismprogrammet och Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Ansökningarna är inskickade och Visita har gjort ett fysiskt besök hos oss på Ystad Gymnasium där de har tittat på våra lokaler och intervjuat elever, lärare, skolledning, huvudman och representant från Näringslivskontoret på Ystads kommun. Det är 66 skolor som har ansökt om att bli certifierade, vi är en av 22 skolor som gått vidare (YES!!!). Nu avvaktar vi Visitas återkoppling så att vi kan komplettera vår ansökan.

Det är vår förhoppning att vi en bit in på vårterminen är en av Sveriges första gymnasieskolor som blir certifierade av branschen för våra program Hotell och turism och Restaurang och livsmedel – alltså att vi erbjuder utbildningar med hög kvalitet.

Under mötet den 18 november 2021 deltog Visita, Ystad Gymnasium, Continental du Sud, Hotell Fritiden, Hotell Mossbylund och Näringslivskontoret Ystads kommun.