Gymnasiearbete om lemurer leder till semifinal i Unga forskare

Ossian, Agnes och Mathilda från Naturvetenskapsprogrammet på Ystad Gymnasium tävlar på torsdagen 2 mars 2023 i semifinalen för skoltävlingen Unga forskare, som är ett forsknings-SM.
Deras forskningsrapport handlar om ringsvanslemurer, som de har fått studera på nära håll på Ystad djurpark.
– Det har varit så lärorikt och härligt att få vara med de här djuren, säger Mathilda Ekström.

Forsknings-SM, som egentligen heter Utställningen Unga Forskare, är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever.

– Vi tyckte att det verkade som en rolig utmaning att vara med i en tävling. Vi hade redan påbörjat vårt gymnasiearbete om lemurer och tänkte att det kanske kunde passa i sammanhanget, säger Ossian Adelhammar Lundholm.

Att valet föll på att studera just lemurer hade delvis att göra med deras unika ursprung som eleverna tyckte var intressant – att djuren har utvecklats på ön Madagaskar isolerade från alla andra primater på den afrikanska kontinenten.

Rapporten som eleverna nu tävlar med fokuserar på lemurernas kognitiva förmåga, hur deras inlärningsförmåga är och om de till exempel kan känna igen sig själva i en spegel.

Vill du veta vad de kom fram till i sin rapport, kan du läsa hela artikeln i Ystads Allehanda, publicerad 2 mars 2023.

Publiken älskade lemurforskarna

På torsdagen den 2 mars tävlade eleverna i Unga Forskare. Tyvärr gick de inte vidare till final men trion vann publikens pris för sitt projekt. Läs mer i artikeln av Ystads Allehanda, publicerad 2 mars 2023.

– Det är vi förstås jätteglada för, säger Ossian Adelhammar Lundholm.

Unga forskare

Unga Forskare, SM i forskning, är Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasieprojekt inom naturvetenskap, teknik och matematik. Det är en möjlighet för dig att lyckas bättre med ditt projekt och en chans att nå ett steg längre. Alla projekt med koppling till ämnena är välkomna att delta.