Aron gick vidare i uttagning inför EOES 2022

Aron pluggar i ettan på Naturvetenskapsprogrammet och fick tillsammans med sina klasskamrater svara på ett antal teoretiska frågor som en första uttagning till EOES 2022. Aron valde att svara på frågorna inom kemi och biologi. Hans svar på de teoretiska frågorna inom kemi kvalificerade honom till Sverigefinalen i EOES 2022, som kommer äga rum i Stockholm i slutet av januari.

Deltagare som vinner i Sverigefinalen går vidare till träningsläger för att förbereda sig inför den stora Olympiaden (Europafinalen) som äger rum i Tjeckien.

“Naturvetenskap känns som ett rätt val för mig. I gymnasievalet valde jag också mellan teknik eller musik. Jag har varit intresserad av naturvetenskap tidigt och har därför fått ett försprång inom det. Jag tycker helt enkelt att naturvetenskap är roliga ämnen”, berättar Aron.

EOES 2022

EOES (European Olympiad of Experimental Science) är en EU-olympiad i naturvetenskap. Tävlingen är uppbyggd som en lagtävling där tre elever samarbetar för att lösa praktiska, laborativa uppgifter som EOES logoblandar biologi, fysik och kemi. Den riktar sig till elever som börjat i åk 9 i grundskolan eller åk 1 på gymnasiet under hösten året innan olympiaden ges.

Olympiaden anordnas varje år i april eller maj i något europeiskt land. Varje deltagande land får skicka upp till två tremannalag och för att utse de svenska lagen anordnas en uttagningstävling i november, följt av en Sverigefinal i januari. De sex elever som väljs ut får delta på ett träningsläger för att förbereda sig ytterligare inför olympiaden.