Erasmusprojekt: “Hur skapar du en digital portfolio?”

Vi har haft två riktigt bra dagar inom Erasmus-projektet ”What makes a good Digital Portfolio” för Fordons- och transportprogrammet och Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

I projektet har vi arbetat tillsammans med andra skolor från Sverige, Holland, Skottland och Finland och nu var det dags att utvärdera arbetet.

• Hur gör man en digital portfolio?
  • Vad ska jag använda det till?
  • Vad ska en digital portfolio innehålla?

Fokus för projektet är att eleverna ska lära sig att skapa digitala portfolios för att kunna visa upp sin kompetens och färdigheter som inte syns i ett betyg på papper. Som de mjuka värdena – hur serviceminded man är, hur man hanterar kunder, hur man motiverar en kund till köp av en viss bil eller hur man faktiskt gör när man byter ut en motor. Kroppsspråket är viktigt del av ens CV.

Covid och Brexit har satt lite käppar i hjulen för detta projekt. Vi fortsätter jobba framåt, vässa våra elevers Digital Skills och eleverna förbereder sina digitala portfolios för sin egen framtid inom sin bransch.