Vi åkte till London

Vi åkte med 30 elever från årskurs 3 på Ekonomiprogrammet till London i slutet av november. Veckan i London inleddes med en kort rundtur där vi stannade till vid St. Paul’s Cathedral, promenerade över the Thames på Millenium Bridge, och spanade in London Eye, Tate Modern och The Shard från mark- (eller bro-)nivå. Efter rundturen begav vi oss till Fenchurch Building (även kallad the Walkie Talkie) där vi hade en förbokad tur till deras Sky Garden, med panoramautsikt över hela Londons skyline. Vi avslutade den första dagen med en tur till Covent Garden och middag på pizzakedjan Franco Manca.

Den andra dagen startade med en frisk morgonpromenad till Marylebone-kvarteret där Svenska Ambassaden, Svenska Handelskammaren, Business Sweden och Visit Sweden delar byggnad. Under förmiddagen fick vi en presentation av handelskammaren av VD Fredrik Warneryd, och därefter inhopp av representanter för Svenska Ambassaden och Business Sweden. Beata Ankarcrona gav en uppskattad presentation av hur det är att studera i England och tipsade om do’s and dont’s. Vi fick också en presentation av utvecklingschefen för Sana Labs (som enklast kan beskrivas som ett konsultföretag inom AI-branschen) och ett quiz om Sweden vs the UK.

Efter lunch på ambassaden begav vi oss till Shakespeare’s Globe där vi fick en guidad rundtur på teatern.

Tredje dagen välkomnades vi till King’s College där vi fick en rundvisning av två studentambassadörer. Även de tipsade om studier i England/London i allmänhet, och såklart om studier vid King’s College i synnerhet. Efter lunch på restaurang Chipotle hade vi en samling på Trafalgar Square och spanade in National Gallery från utsidan. På eftermiddagen gick vi på företagsbesök hos Oktra, som, arbetar med att skapa attraktiva och kreativa kontorsmiljöer. Vi fick dels en presentation av företaget och dels lite input kring hur företagskulturen ser ut i London.

På fredagen var eleverna fria från skolrelaterade aktiviteter och kunde ta del av Black Friday på Oxford Street, innan vi samlades för en enkel lunch och avfärd hemåt mot Ystad igen.

Vi gör denna London-resa för att sätta en guldkant på det sista tredje året på Ekonomiprogrammet och för att ge inspiration till utlandsstudier efter gymnasiet eller att arbeta utomlands.