Hydrobust och självförsörjning genom vätgas

Fredagen den 27 okt 2023 samlades fem gymnasium, som alla är certiferade Motorbranschcollege, på Ystad Gymnasium för att göra studiebesök hos Sjöbohem AB för att lära mer om deras vätgasprojekt ”Hydrobust”. Vi fick också möjligheter till erfarenhetsutbyte mellan oss lärarkollegor och vi arrangerade rundvandring på Ystad Gymnasium bland några av våra yrkesprogram.

Vi samlades ett stort gäng yrkeslärare inom Fordons- och transportprogrammet från flera delar av Skåne – från Rönnowska skolan i Helsingborg, Agnesfridsgymnasiet Malmö, Jacobsskolan i Hässleholm, Wendesgymnasiet i Kristianstad och Ystad Gymnasium i Ystad.

Sjöbohem AB

Sjöbohem AB och vätgas-projektet Hydrobust

Förvaltningschefen Kent Tillberg på Sjöbohem AB tog emot oss och gav oss en mycket utförlig presentation av deras vätgas-projekt Hydrobust, samt en rundvandring i fabriken.

Hydrobust är ett energisystem för modern energihållning genom sol, vind och vatten. Hydro = hydrogen, väte + Robust = robust och hållbar.

“Jag funderade över – Hur kan vi jobba med energifrågan?
Alla byggnader behöver energi och det bästa vore om alla producerade sin egen energi. Det är inte svårt att producera sin egen energi”, Kent Tillberg.

Anledningen till att Sjöbohem AB startade projektet Hydrobust var för att det kommunala fastighetsbolaget vill bli fossilfria och spara pengar.

“Genom att använda vätgas kan energi lagras längre och användas under perioder då vi inte har tillräckligt med dagsproducerad el. För att nå dit har vi byggt ett eget energisystem från grunden, Hydrobust, anpassat efter våra behov med sol och vind som enda energikällorna”, Kent Tillberg.

Hydrobust började som en idé år 2013. År 2020 projekterades idéen, år 2021 började Sjöbohem att bygga och sedan dess är systemet igång. Första delen av projektet var att skapa självförsörjande byggnader på grön el året om och nu (år 2023) är Sjöbohem inne på sista etappen – vilket är att även tanka sina bilar med vätgas. Så att bilarna också drivs på grön energi och avgaserna från en bil som drivs på vätgas är endast vatten. Det var just ämnet bilar som lockade alla fordons- och transportlärare att vilja veta mer.

Vill du veta exakt hur energisystemet Hydrobust fungerar så läs mer här – Hydrobust – modern energihållning | Sjöbohem – Hydrobust

Vätgas-mackar

Sjöbohem AB har byggt sitt energisystem för att gälla deras egna fastigheter och bilar. Men är du nyfiken kan du hitta mackar i Sverige där allmänheten kan tanka med vätgas. De finns bl.a. i Göteborg, Mariestad, Sandviken och Stockholm.

I bl.a. Danmark (Kastrup), Tyskland, Holland och Japan finns det också mackar där du kan tanka vätgas.