Edvard jobbar nu som kock i Stockholm

Från Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium till köket på Hotell Continental du Sud och nu står Edvard vid grytorna på Skeppsbron 10 i Stockholm. Kocken Edvard Walldén har verkligen växlat upp.

– “Det är inte svårt att få jobb. Restaurangbranschen skriker efter folk”, berättar Edvard.

Edvard kommer att ta rygg på sin chef när Christian Siberg ska tävla om en plats i kock-VM (Bocuse d´or).
– “Jag ska vara ”commis”, alltså göra de lite lättare sysslorna i köket och stötta upp”, berättar Edvard.

Gymnasievalet var en chansning

När Edvard skulle välja till gymnasiet så var valet av Restaurang- och livsmedelsprogrammet en ren chansning.
– “Jag ville bara välja något jag skulle orka ta studenten från. Jag har alltid haft svårt för skolan och var otroligt skoltrött. Men jag tror att jag haft med mig att mina föräldrar alltid sagt att man inte ska ge upp så lätt. Jag gillar mat och tänkte att chansa skadar inte. För det var helt ärligt en chansning” säger Edvard.

Läs hela artikeln hos Ystads Allehanda.