Våra utbytesstudenter

Sofia Campos Snels, Valentina Battaglia, Daniele Corsaro och Ian Phillip Allonge är utbytesstudenter på Ystad Gymnasium under ett läsår.

Likt och olikt när elever från hela världen pluggar i Ystad

Från Italien, Argentina och Tyskland kommer de fyra utbytesstudenterna på Ystad Gymnasium läsåret 2022/2023. De ser fram emot att ta studenten i juni, efter ett år som både är likt och olikt vad de är vana vid från sina hemländer.

– Sverige är ett bra land att vara utbytesstudent i. Skolan är bra och de flesta kan prata engelska så det går att kommunicera. Mina föräldrar pratar ingen engelska alls, deras andraspråk är ryska, berättar Ian Allonge som bor i Berlin.

Att det blev Sverige under deras utbytesår var en slump för flera av dem.

– Först funderade jag på USA, för basketens skull, och sen på Japan. Men med tanke på pandemin och kriget så ville min familj inte att jag skulle åka så långt, säger Daniele Corsado från Italien.

Han trivs i Ystad, spelar basket ett par gånger i veckan och vill gärna stanna hela läsåret.

Skolan har, när Ystads Allehanda hälsar på, bjudit in på en klassisk ”Swedish fika”. De ser det som ett tillfälle för eleverna att träffa varandra, de går alla i olika klasser på olika program men också för de biträdande rektorerna Malin Povoa och Björn Bingåker att skapa kontakt.

– Bara kom förbi, om det är något. Nu vet ni ju vem vi är och var vi finns säger Malin Povoa.

Den närheten, ”kom förbi om det är något du undrar över”, är studenterna inte så vana vid.

– Vi är mer formella när vi pratar med våra lärare hemma, säger Valentina Battagia från Italien.

De gillar den svenska skolan, även om en del är annorlunda. Inga skoluniformer, fler håltimmar och uppdelade skoldagar och så skolmat.

– Den är god. Inte pastan, men annars tycker jag om maten, säger Valentina Battagia.

Läs hela artiklen på ystadsallehanda.se, publicerad 2022-11-18

Några tankar från våra utbytesstudenter

🔷 En förutfattad mening är att svenskar inte är så sociala. Det stämmer vid en första anblick, men när man väl börjat prata och tagit kontakt så är man alltid välkommen!

🔷 Sättet att umgås på är olika, jämfört med länderna vi kommer ifrån. Det beror nog på det kalla klimatet här. I Sverige träffas man mycket inomhus, tittar på serier, spelar TV-spel mm. Hemma umgås vi utomhus, på stranden och tar en kaffe. Det kan man inte göra här i Sverige just nu iallafall.

🔷 Daniele är positivt överraskad över skolmaten. Bortsett från pastan, den tycker han är bättre hemma i Italien.

🔷 Sofia saknar sin skoluniform, men mest av lathet. Hon tycker att det är kul och positivt att utan skoluniform ser man personligheterna mer tydligt.

🔷 Utbytesstudenterna håller med om att det är ovant att eleverna här på Ystad Gymnasium har så nära och lätt att prata med sina lärare. Hemma är vi mer formella med våra lärare.

🔷 Det är också positivt att elevinflytande är så stort på Ystad Gymnasium, att eleverna kan få igenom förändring i skolmiljön.