Stadsfinal i Kockduellen

Den 2 februari 2024 arrangerades stadsfinal i Kockduellen på Risselmagasinet i Ystad. Fem lag från årskurs 8 och 9 tävlade mot varandra i gymnasieelevernas eget utbildningskök. Ungdomarna fick utmaningen att tillaga en varmrätt utifrån en bestämd råvarukorg som branschorganisationen Visita satt ihop.

De fem lagen går i årskurs 8 och 9 och kommer från Norreportskolan (Ystad), Västerportskolan (Ystad), Kastanjeskolan (Tomelilla), Alléskolan (Skurup) och Prästamosseskolan (Skurup).

Gymnasieelever från Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium fanns också på plats i köket för att hjälpa de tävlande lagen att hitta i köket.

Huvudråvaran 2024

Huvudråvaran i år var lammfärs från Scan (300g per lag).

Ella och Tindra från Västerport vann

Ella och Tindra vann med sin ugnsbakade aubergine, med lammfärsbiffar och panko med parmesan smulor. Tillsammans med en grillad citron, sallad och creme fraiche.

Juryn’s motivering till Ella och Tindras vinnande rätt

“Kockarna gick utanför boxen med sin maträtt med att inte servera potatis eller ris. Maträtten innehöll höga smaker och många texturer. Rätten innehöll både syra, sötma och hetta. Trevligt att de vågade servera en rätt med olika temperaturer, både kalla och varma ingredienser. Att också våga servera en enkel creme fraiche till, eftersom maträtten redan innehöll många olika smaker”.

Vinnaren går vidare till Riksfinal i Stockholm

Det vinnande laget i stadsfinalen kommer sedan att skicka in sitt kvalbidrag till branschorganisationen Visita. En expertjury som består av representanter från branschen väljer sedan ut tio lag som får tävla i riksfinalen. Riksfinalen kommer att hållas i Stockholm under våren 2024.

Juryn som bedömer maträtterna

De tävlande maträtterna blir bedömda av en jury, som består av yrkesverksamma kockar.
André Svensson, kock och delägare Grändens mat. André har läst Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium och tog studenten 1997.
Felix Lemke Persson, kock på Hotell Mossbylund. Felix tog studenten år 2016 från Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium.
Edvard Walldén, kock på SoHo House Copenhagen. Edvard tog studenten år 2022 från Restaurang- och livsmedelsprogrammet. Han jobbade som kock i Ystad under tiden han läste på gymnasiet och fortsatte direkt efter studenten. Sedan har han jobbat som kock i Stockholm på restaurang Skeppsbron 10.
“Jag tittar på om de har en plan. Hur samarbetet ser ut köket. 60 minuter för att laga en maträtt är lång tid för oss verksamma kockar, därför är det intressant att se hur ungdomarna planerar tiden. Jag tittar också på hygienen – olika råvaror ska inte mötas på skärbrädorna, André”
“När det är dags att smaka på rätterna kollar vi på upplägget av maträtten, ser det intressant och inspirerande ut att äta och främst hur maträtten smakar”, Felix”.

De tävlande maträtterna

Råvarulista

Eleverna får välja fritt av nedan råvaror och mängden bestämmer eleverna själva. Inga andra råvaror eller kryddor utöver dessa är tillåtna under tävlingen.

Mejeri: Standardmjölk, smör, grädde, crème fraiche, matlagningsyoghurt och hård ost.

Grönsaker: Morot, gul lök, schalottenlök, vitlök, tomat, persilja, koriander, romansallad, äpple rött, gurka, paprika, aubergine, potatis (mjölig och fast), ingefära, citron, rödbeta, kålrot, purjolök, chili.

Kolonial:
Majzena, vetemjöl, soya, ströbröd, krossade tomater, ägg, rapsolja (kalla pressad), olivolja, vinäger, kalvbuljong, vegetarisk buljong, sirap, honung, bulgur och ris.

Torra kryddor: Socker, salt, peppar (svart och vit), chilipulver, timjan, rosmarin, spiskummin, kanel, muskotnöt, curry, cayennepeppar, paprikakrydda, basilika, oregano, bakpulver, kryddpeppar och lagerblad.

Kockduellen

• Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever som går i årskurs 8 och 9.
  • Tävlingen arrangeras inom ramen för hem- och konsumentkunskapen och genomförs i fyra steg: skoltävling, stadsfinal, kval till riksfinal och slutligen riksfinal.
  • 6000 grundskoleelever har tävlat i skoltävlingarna, och nu genomförs regionala stadsfinaler runt om i Sverige.
  • Vinnande laget i stadsfinalen skickar in sitt kvalbidrag till branschorganisationen Visita. En expertjury som består av representanter från branschen väljer sedan ut tio lag som får tävla i riksfinalen.
  • Riksfinalen kommer att hållas i Stockholm
  • Läs mer om Kockduellen här