Elever + kockar = Food Jam

Veckan innan lovet var det dags för årets upplaga av Food Jam, som för andra året i rad, arrangerades av Innovationscenter för landsbygden och Krinova i samarbete med Ystad Gymnasium. Under dagen fick treor från Restaurang- och livsmedelsprogrammet improvisera fram nya smaker och rätter tillsammans med namnkunniga kockar från bland annat Villa Strandvägen, Brasserie du Sud och Örum 119. Temat för dagen var “Överflöd”, det vill säga att ta vara på säsongens lite bortglömda tillgångar och att använda resurser på ett bättre sätt. Råvarorna som användes var bland annat vildsvin, skarv, vildgås, lingon och lupinfrön.

‘Överflödet skapar möjlighet. På de här sättet kan etablerade kockar och kockelever träffas, skapa kontakter och på ett lekfullt sätt, gemensamt, vara kreativa i matlagning med många oupptäckta råvaror.’ Helena Kurki, verksamhetsansvarig på Innovationscenter för landsbygden.

Nytt för den här gången var att deltagarna även fick testa dryck och mat i kombination. På plats fanns en kombuchaproducent i egen hög person och nya och spännande drycker så som chiliinfuserad cider, alkoholfri sprit och klimatsmart must gjord på fallfrukt provades.

När dagen övergick i kväll var det ett nöjt gäng kockar, elever och producenter som kunde avnjuta flertalet fantastiska rätter och drycker.

Elever + kockar = Food Jam HEMSIDEFOTO Ystad Gymnasium

Läs även gärna mer här: http://innovationscenter.se/food-jam-med-overflod-som-tema/

Skrivet av: Malin Tannerstål