SA-dagen – en ny tradition?

Kanske har en ny tradition på skolan skapats. Syftet med samhällsprogrammets egna dag, den 25 september, var att bjuda in några föreläsare som skulle prata dels kring motivation, vilja, hälsa och uthållighet och även kring Academic Writing och Studies Abroad. Tanken var att ge eleverna en dag som de kan ha nytta av under det sista läsåret på gymnasiet och för ev. kommande studier (i Sverige eller utomlands). Förmiddagens föreläsningar hölls av Petra Malm (på bilden), en f.d. elitsoldat som genomgått de hårdaste militära utbildningarna, och Maria Schäfer, en sjukgymnast som talade om sömn och hälsa. I synnerhet Petra Malms föreläsning, som var kompletterad med bilder och filmer, fascinerade såväl elever som lärare. Eftermiddagens föreläsning om Academic Writing hölls av professor Ray Hilditch från Richmond University, London. Hans presentation kompletterade våra genomgångar inför gymnasiearbetet. Dessutom talade han om hur det är att studera i England.

“Mycket bra!!!! Rolig och intressant livsväg” – Wilma (om Petras föreläsning)

“Detta hade vår filosofilärare gått igenom med oss två veckor innan, så mycket av det hon sade hade jag redan hört. Men jag tyckte föreläsningen var lärorik på ett roligt sätt” – Johanna (om Marias föreläsning)