Charlie, Hugo, Viktor, Filip och Noel gjorde APL i Tyskland

Under två veckor fick Hugo, Charlie, Filip, Noel och Viktor chansen att utforska arbetslivet i Tyskland genom arbetsplatsförlagd utbildning (APL). Destinationen var staden Gera, och för dessa fem killar i årskurs 3 på Fordons- och transportprogrammet, blev det en resa fylld med nya utmaningar och oväntade insikter.

Hugo, Filip, Noel och Viktor gjorde sin APL på personbilsverkstäder för bilmärken som Wolksvagen, Audi, BMW, Mini, Mercedes, Opel, Kia, Citroën, Subaru och Isuzu. Medan Charlie, som läser inriktningen lastbil och mobila maskiner, gjorde APL på en verkstad som servar traktorer.

Redan efter några dagar hade handledarna, vid företagen där killarna placerats, fått en bättre uppfattning om deras kompetenser. Det ledde till att eleverna gradvis fick ta mer ansvar och blev mer självgående i sina arbetsuppgifter.

Är där några skillnader mellan Sverige och Tyskland?

En av de första skillnaderna som märktes  mellan att göra APL hemma i Sverige eller att göra den utomlands i Tyskland var språkbarriärerna, då ingen av dem sedan innan hade särskilt starka kunskaper i tyska innan resan och att kommunicera på engelska inte är helt lätt det heller. Viktor, som tidigare hade studerat tyska i skolan, påpekade att han inte direkt hade lärt sig branschspecifika termer för bilverkstäder under skoltiden.

En av eleverna påpekar också att det var lite långsammare takt än vad han vanligtvis är van vid. Men det var inte bara arbete som fyllde dagarna. Eleverna bodde tillsammans och lagade mycket mat ihop. De förberedde också matlådor för dagarna på jobbet. Tillsammans utforskade de också staden Gera genom att besöka shoppingcenter i närheten och för att slappna av tittade de på filmer.

Att smaka på den tyska maten blev också en del av upplevelsen. Jämfört med den svenska maten noterade de att köttets kvalitet skiljde sig och brödet var betydligt torrare än vad de var vana vid här hemma.

Man lär sig om sig själv när man hamnar utanför sin egen komfortzon

Men resan handlade inte bara om att utforska det tyska arbetslivet, utan resan gav också eleverna en möjlighet att jämföra livet utomlands med deras liv hemma i Sverige och killarna känner att de har lärt sig mer om sig själva. Att hamna utanför sin vanliga komfortzon tvingade dem att vara mer självständiga och att hitta nya sätt att kommunicera och lösa problem på. Det blev också tydligt vad de värdesatte mest hemma i Sverige, så som t.ex. möjligheten att effektivt kommunicera med sina kollegor på ett språk som båda förstår.

Vad händer efter studenten?

I juni 2024 tar killarna studenten och framtiden ser ljus ut för dem! Filip och Charlie har redan klara planer på att börja jobba på företagen där de gjort sin APL. Filip ska börja jobba på Bilmånsson i Ystad och Charlie ska börja jobba på Swedish Agro i Skurup. Hugo siktar på att göra lumpen i ett år medan Viktor och Noel är öppna för arbetsmöjligheter framöver.

Hugo Larsson

Hugo gjorde sin APL på Autohaus Fischer GmbH Gera (fischer-gera.audi) där han fick arbeta med personbilar från Wolksvagen och Audi. Det blev många felsökningar första veckan och diagnostik. Felsökningar som t.ex. att kontrollera varför motorlampan lyser och vad är för problem som orsakar det.

Charlie Carlberg-Jönsson

Charlie gjorde sin APL hos Technik-Center Gera (rw.net) där han fick göra service på traktorer. Vi delade en hel traktor och satte ihop den igen. I det projektet insåg tyskarna att jag redan har mycket kompetens om traktorer och jag fick montera ihop större delar av traktorn själv igen. Jag är van vid att jobba med detta hemma, så det kände jag mig trygg med.

“I Tyskland fick jag göra service på ett annat sorts märke av traktor än vad jag tidigare jobbat med. Egentligen jobbar jag mer med tröskor och inte traktorer”, säger Charlie.

Filip Hammarström

Filip gjorde sin APL på BMW & MINI in Gera | Autohaus Cloppenburg | Cloppenburg Gruppe (cloppenburg-gruppe.de). Det blev mycket motorarbete, att byta egr-kylare (avgasrening), att fixa hjulupphängning, att byta styrväxlar och fjädrar.

“Det var som Hugo sa, i början fick man inte göra så mycket men när de började lära känna en fick man mer ansvar och blev mer självgående”, säger Filip.

Viktor Christensson

Viktor gjorde sin APL på Mercedes-Benz & smart Partner in Thüringen & Sachsen-Anhalt, Auto-Scholz-AVS, vilket är en stor återförsäljare i Mercedes i Gera. Det är en stor verkstad som jobbar både med plåt och lackering, både till lastbilar och personbilar. Under sin APL fick Viktor jobba mycket med service och felsökningsarbete.

“Jag lärde mig några nya tekniker men upplägget är nästan detsamma som här hemma. Och bilarna är ju också uppbyggda så som de är här hemma, så arbetet var rätt så likt det jag gör här hemma”, säger Viktor.

Noel Milanese

Noel gjorde sin APL på Opel, Kia, Citroën, Subaru & Isuzu Exner – Ihr Autohaus in Hof & Umgebung (automobile-exner.de). Noel fick också jobba med service och felsökningsarbete.