Vi vann en växellåda!

Ystad Gymnasium deltog i Motorbranschcolleges tävling för att vinna en växellåda från KGK och Autoexperten och vi vann!

Vår motivering

Tjejer kan! Vi vill vinna en växellåda, för trots att vi tjejer på Fordons- och transportprogrammet är grymt starka, vill vi snart montera den nya växellådan i vår buss så att vi kan släppa ner den på marken igen.

Om tävlingen

Motorbranschcolleges samarbetspartner KGK och Autoexperten ger certifierade skolor en unik möjlighet att förstärka era utbildningar med en av åtta växellådor av modellerna Ecomid 6S150 och Ecomat 6HP602.

Ecomid 6S150 – Detta är en manuell buss växellåda som främst satt i långfärdsbussar. 6 växlar framåt och 1 växel bakåt. Illustrerar bra hur en vanlig manuell växellåda i ett tungt fordon fungerar i buss eller lastbil. 1 växellåda i tävlingen.

Ecomat 6HP602 – Detta är en automat buss växellåda som suttit i stadsbussar från Volvo, Scania, MAN Solaris mfl. 6 växlar framåt och en bakåt. Principen hur den fungerar är representativ för alla moderna automatväxellådor som sitter i stadsbussar. 7 växellådor i tävlingen.

Läs om tävlingen här och varför vår elev Amanda, som pluggar till lastbilsmekaniker, tycker att det är riktigt bra att programmet vann växellådan – Så blir uttjänta växellådor en resurs – utbildar framtidens fordonstekniker | Autoexperten (mynewsdesk.com)