Nytt graffittikonstverk i Ystad

Carolina Falkholt skapar graffittikonst, välkommen på invigning fredag 5 juni kl 12.00

Graffittikonstverket som växer fram på Parkgymnasiets fasad, målas av Carolina Falkholt. Carolina skapar sina konstverk i flera lager och det återstår att se hur konstverket kommer att se ut på fredag när det är invigning. I länken nedan finns en djup intervju med Carolina som berättar om sin uppväxt och sina erfarenheter som har gjort hennes konstnärsskap till vad det är idag. Intressant läsning som skapar insikt om hennes konst.

Med sprejfärg som sitt vapen – DN Kultur

– Åvallastråket med Stadsbiblioteket, Parkskolan, Ungdomens hus och Ystad Arena kommer att bli ett spännande område att vara i. När de nya idrottshallarna är klara kommer vi också att sätta upp ett konstplank som allmänheten kan måla på, vilket är resultatet av ett medborgarförslag, säger Charlotta Blom Rudolv, kulturchef i Ystads kommun.

Carolina Falkholt, med pseudonymen Blue, född i Göteborg, är en svensk konstnär, graffitimålare och musiker. Vid mitten av 1990-talet flyttade hon till New York där hon, som enda svensk, blev medlem av The Fantastic Partners och Hardcore Chickz. Hon jobbade tillsammans med graffitimålare som Sento och Lady Pink och försörjde sig bland annat genom att göra målningar runt om i New York åt skivbolaget Rawkus.

Kring sekelskiftet var hon en av Sveriges mest kända graffitimålare. Efter fyra år i New York flyttade hon tillbaka till Sverige och bosatte sig efter ett tag i Göteborg där hon idag är verksam. I sommar äger det stora konstprojektet Street Art Österlen rum. Inom detta projekt kommer Carolina Falkholt att ha en utställning på Ystads konstmuseum och blir då dubbelt aktuell i Ystad.

Väggmålningen på Parkskolan är en beställning av Kulturnämnden på Ystads kommun.