Fredrik vinnare av Farmen 2016 på besök!

Igår fick åk 3 på Samhällsprogrammet besök av Fredrik Rosenquist som tog studenten från Österport år 2009. Fredrik läste då Samhälle-Samhälle, efter studenten gjorde han lumpen för att därefter söka in till juristprogrammet i Lund. Han tog examen från Juridicum förra året och har parallellt med studierna hunnit med att jobba bl a på kriminalvårdsanstalten här i Ystad. Efter examen skickade han in en ansökan till TV4’s Farmen och blev, av 7000 sökande, en av de 16 som faktiskt kom med i programmet. Fredrik vann dessutom hela tävlingen 2016! Nu jobbar Fredrik på Lunds kommun med att utbilda och anlita gode män för ensamkommande flyktingbarn.

Eleverna ställde frågor om studenttiden, pluggandet och nationslivet i Lund och av kommentarerna efteråt så kan vi konstatera att några elever blev lugnade av det Fredrik berättade medan andra fick lite panik över livet efter studenten. “Det enda ni behöver veta är att ni inte vet nånting om er framtid än” förklarar Fredrik med stort lugn och fortsätter med att “det finns omtentor men det finns inga omfester”.

[button color=”teal” link=”https://www.ystadgymnasium.se/samhallsvetenskapsprogrammet/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Samhällsprogrammet[/button]