Datorn som instrument!

BOOM!
Datorn har idag en central roll i musikbranschen. När man inte skapar/spelar in musik, är det vanligt att man SPELAR genom sin dator.
Från och med hösten 2017 har du som elev på IMP möjligheten att ha DATOR som ditt instrumentval, en helt unik möjlighet för er som är intresserade av detta!
Hoppas vi ses i höst! Datorn som instrument! 1f60a Ystad Gymnasium????Datorn som instrument! 1f44a Ystad Gymnasium????

“Ystad Gymnasiums riksunika musiksatsning – kul att vara först”

På Ystad Gymnasium finns redan den ganska speciella utbildningen IMP, Institute of Music and Production, en exklusiv musikutbildning som genomförs i samarbete med Cardiac Music Group.

Från och med hösten 2017 har nu eleverna på IMP möjligheten att ha dator som sitt instrumentval. Nyheten gör utbildningen till ett i sitt slag i Sverige.

– Det finns inte någon annanstans vad jag vet, jag har sökt och letat men har inte hittat nånting, säger Erik Lundahl, lärare på IMP och initiativtagare till den nya inriktningen.

– Idén slog mig för ett år sedan ungefär. Jag har jobbat mycket med modern teknik och idag använder väldigt många datorer när de producerar musik och spelar live, det borde värderas likadant som andra instrument, fortsätter han.

Efter mycket diskussioner med kollegor, chefer och skolverket står det till slut klart att dator numera betraktas som vilket instrument som helst på Ystad gymnasium.

– Det känns framför allt kul att det är gjort  med eleverna i fokus och det är kul att kunna sticka ut med sånt här, att vara först, säger Erik och fortsätter:

– Det är lite halvkontroversiellt, det är inte så självklart att det är ett instrument för alla, det handlar om vad som definierar ett instrument. Det är inte längre bundet till fyra strängar och en mikrofon.

Erik berättar att det redan i höstas var två killar som frågade om möjligheten att välja dator fanns och att det finns ett par till elever som redan nu har haft den identifieringen rent instrumentalmässigt.

Dator kan därför bli Ystad gymnasiums tredje eller fjärde mest valda instrument, mer populärt än exempelvis blåsinstrument och elbas.

– Man ser en trend både i branschen men också bland de som sysslar med musik i den yngre generation. När jag växte upp spelade vi en polares garage, idag sitter man hemma med en dator och roddar stora houseproduktioner. Det känns relevant att anpassa utbildningen efter det.

Artikel och nyhet från 24ystad den 23 feb 2017.