Profilen Hår- och makeupstylist läggs ner och frisör fortsätter

Från och med augusti 2023 kommer Ystad Gymnasium inte längre att erbjuda Hantverksprogrammets profil Hår- och makeupstylist. På grund av lågt intresse för profilen under ett antal år, beslutade Gymnasienämnden den 26 maj 2023 att Ystad Gymnasium inte längre ska erbjuda profilen.

De elever som idag studerar i årskurs 2 inom Hår- och makeupstylist, kommer att få slutföra sin utbildning med alla tre år inom Hår- och makeupstylist och därmed ta studenten i juni 2024.

Profilen Frisör fortsätter

Vi vill vara tydliga med att Hantverksprogrammets profil Frisör kommer fortsätta att erbjudas och startar som vanligt i augusti 2023 med nya ettor.

Som frisör arbetar du med klipp, färg och styling. Du arbetar också med kundbemötande, service och försäljning. Bakom varje ny frisyr ligger ett stort yrkeskunnande. När du lärt dig grunderna är det bara din kreativitet som sätter gränserna.

Inom profilen Frisör arbetar du både teoretiskt och praktiskt. Det ger dig grundläggande kunskaper i frisörhantverket men också färdigheter i avancerade tekniker inom dagens trender. Du tränar på kundkontakt och känsla för kvalitet samtidigt som du får utlopp för dina kreativa idéer. Elever från varje årskurs får möjlighet att tävla i skol-SM.

Artikel publicerad i Ystads Allehanda 30 maj 2023: Slutgiltiga beslutet: Stylistprogrammet läggs ner (ystadsallehanda.se)