Bygg- och anläggningsprogrammet är till för alla

“Ända sen jag var liten har jag velat gå BA” – Sira åk 1

Byggbranschen är en spännande bransch i ständig utveckling. Läser du Bygg- och anläggningsprogrammet på Ystad Gymnasium blir du väl förberedd inför framtida yrkesliv, men även för att eventuellt studera vidare. Generellt är det fler killar än tjejer som söker till utbildningen, men vi hoppas på en förändring framöver och redan nu har vi sett ett ökat intresse från tjejerna. Sira och Klaudia från åk 1 ställde upp på en intervju och svarade på några frågor om hur det är att läsa på BA-programmet.

Hur kommer det sig att ni sökte till Bygg- och anläggningsprogrammet?

Sira: Ända sen jag var liten har jag velat gå BA. Och när jag blev äldre kände jag fortfarande för något praktiskt program. Jag trivs också bättre med killar än med tjejer så det passade mig.

Klaudia: Jag sökte ekonomi men ändrade mig för jag kände att jag inte hade orkat sitta och lyssna hela dagarna. Därför passade BA mig bättre.

Vad hade ni hört om programmet innan ni sökte det?

Sira: Jag hade hört att lärarna var roliga och att det var kul att gå här, men att det var lite grabbiga skämt.

Klaudia: Jag hade inte hört något speciellt.

Vad har ni för bild av programmet nu? Hur skulle ni beskriva det?

Sira: Det är roligt att gå här. Vissa saker kan vara lite jobbiga fysiskt, men det är lugnt för vi är alltid minst två i grupperna så vi hjälper varandra.

Klaudia: Det är kul och man får lära känna klasskamraterna ännu mer för att vi får jobba tillsammans med dem.

Vad är det roligaste med att läsa BA?

Sira: Att bygga!

Klaudia: Jag håller med.

Om ni fick välja, vad skulle ni då arbeta med efter gymnasiet?

Sira: Jag hade velat jobba som snickare.

Klaudia: Jag vill också jobba som snickare.

Vad skulle ni vilja säga till andra tjejer som också funderar på att söka BA?

Sira: Va inte rädda för att göra det. Alla är snälla och det är ett kul program.

Klaudia: Gå på magkänslan och känn efter vad du verkligen vill göra, om det är BA så sök!

Om du är intresserad av att läsa på Bygg- och anläggningsprogrammet går det bra att boka skuggning. Då får du följa med en elev eller klass under en dag för att få en klarare bild om skolan och programmet.

Boka skuggning här!