Låst för att vårt samhälle håller på att förändras

Knivdåd i Trollhättan, misshandlad 2-åring, terrorattack i Paris och låsta dörrar på Österport. Alla speglar de ett samhälle som håller på att förändras. Ett samhälle där också skolans tidigare trygga sfär fått sina sprickor, något som vi måste försöka motverka på alla sätt som går.

För snart fyra år sedan fattade Park och Österports skolledning beslut om att öppna stora porten till Österportstorg, en signal om förändring och om större öppenhet. På måndag är porten, tyvärr, låst igen. Låst för att vårt samhälle håller på att förändras. Låst för att vi ska kunna tillförsäkra våra elever och vår personal den trygghet som man ska kunna känna på sin arbetsplats. Låst för att skolan återigen ska kunna bli en plats där man samlas för kunskap och sociala utbyten.

På måndag möts vi i skolan igen efter en helg som för alltid förändrat samhället som vi lever i. Men trots låsta dörrar vill vi att skolan fortfarande ska vara en öppen plats där kulturer och människor möts och utvecklas, dock inte på bekostnad av tryggheten för våra elever och vår personal.

Ledningen på Park och Österport

[button color=”slate_grey” link=”http://www.ystadsallehanda.se/ystad/osterport-har-stangt-porten/” size=”default” icon_before=”globe” target=”_self” block=”false”]Artikel[/button]

Postad i ,