Elever engagerar sig i nämnder

På Ystad Gymnasium har vi elever som väljer att engagera sig i nämnder. Kishor Peneff läser årskurs 3 på Teknikprogrammet och är engagerad i Barn- och utbildningsnämnden och Ungdomsfullmäktige.

“Jag valde Barn- och utbildningsnämnden för att de inte var så längesedan jag själv gick i grundskolan och för att fritiden är en viktig del av barn och ungdomars liv. Jag tycker att det är viktigt med en bra skolgång. Skola och fritid är områden som jag har egen erfarenhet av och kan därför relatera till lätt”.

Kevin Sundin som läser årskurs 3 på Samhällsvetenskapsprogrammet sitter i styrelsen för Socialnämnden, där han också är ersättare.

“Mitt första val var Barn- och utbildningsnämnden, men sedan ringde nomineringskommitténs ordförande och undrade om jag kunde tänka mig socialnämnden istället och det är jag väldigt tacksam för nu. Eftersom det är den tyngsta nämnden, det är många tunga beslut som tas där. Och jag lär mig otroligt mycket! Som ersättare har jag inte så mycket ansvar som en ledamot”.

Utöver Socialnämnden är Kevin också ordförande i ungdomsförbundet i sydöstra Skåne och sitter med i några olika stiftelser.

Matilda Björk pluggar på Samhällsvetenskapsprogrammet, i årskurs 3, och är ordförande för Centerns ungdomsförbund i Ystad/Österlen och även vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden i Tomelilla.

Varför engagera sig?

– “Det är viktigt att kunna påverka hur det ser ut i Ystad och att det ska gå bra till. Vi ska ha bra skolmat, bra utbildning och bra lokaler. Elever ska vara nöjda helt enkelt. Man ska kunna bo och leva i Ystad”, säger Kishor.

– “Jag håller med, man kan inte bara sitta och klaga i soffan. Man måste engagera sig om man vill ha förändring. Jag har alltid tyckt till om mycket och därför tycker jag att nämnder är forumet för att kunna påverka”, fyller Kevin i.

Inför varje möte gäller det att ha läst alla handlingar och även att läsa på om olika ämnen som ska behandlas. – “Vi har haft utbildningar i lagar, förordningar och sekretessavtal”, berättar Kevin. Men det är inte så dramatiskt som det låter, det är rätt avslappnat, säger Kevin. – ” Vi har mycket inflytande, det är lätt att lyfta ämnen som man funderar över och det är inte så att vi har mindre att säga till om bara för att vi är nya eller yngre.