Lärare med uppdrag att höja mattekunskapen

Emilia Nilsson och Amanda Pontho i klass EK15a får hjälp av specialläraren Kristina Persson.

När resultaten visade att nästan varannan elev på gymnasiets Samhälls- och Ekonomiprogram misslyckas i matte satte gymnasiet in flera åtgärder. En av dessa är specialläraren Kristina Persson. Det tycks vara rätt person för ändamålet.

– Jag har ett jättebrinnande intresse för matte. Jag blir lycklig när jag ser en ekvation som får en lösning, säger hon.

Sedan terminsstarten bedriver hon undervisning i smågrupper med elever som har uppmanats att ta del av hennes hjälp. 40 stycken har hittills nappat.

– Vi kan inte tvinga någon att komma hit. Det är en rekommendation, säger Kristina Persson.

Vid just det här tillfället har hon fyra elever som koncentrerat tar sig an uppgifter med algebra.

– Jag blev tillsagd av min mattelärare att komma hit, men jag ville själv också, säger Amanda Pontho.

I det lilla klassrummet råder lugn. Kristina Persson har gott om tid att svara på alla frågor och hjälper eleverna att komma på den rätta lösningen.

– Det går bättre att räkna här än i klassrummet. Här är vi fyra elever på en lärare, annars är vi 30 elever, säger Emilia Nilsson.

Kristina Persson har en lång bakgrund som mattelärare i Ystads kommun. Av hennes 25 år inom yrket så har 15 tillbringats på låg- och mellanstadiet i Ystad.

– Jag var sugen på något nytt. Mina egna barn har kommit upp i gymnasieåldern så det kändes som ett naturligt steg.

Förutom satsningen på specialpedagogen och specialläraren Kristina Persson har Ystad gymnasium även satsat på matematiklyftet som är en fortbildning för lärare i matte och där man kan få hjälp att utforma lektioner. Man har studiepass där varje lärare finns tillgänglig under vissa timmar av veckan för extra hjälp.

– Vi försöker också anpassa undervisning så att den ska kännas relevant utifrån utbildningen. När det gäller problemlösning innebär det att vårdelever till exempel kan räkna på medicindoser och elever på ekonomi lär sig statistik.

Foto: Carl Johan Engvall, Ystads Allehanda