Fem färdiga gymnasieingenjörer

Den 21 juni 2023 firades våra fem gymnasieingenjörer med examenslunch på restaurang Marinan i Ystad med representanter från företagen vi samarbetar med tillsammans med skolledning och lärare. Företagen som var på plats var Plasman, Hireq, HydX, Examec och Inkubator C.

Fyra av fem gymnasieingenjörer läste först Teknikprogrammet här på Ystad Gymnasium för att sedan läsa studera vidare på det fjärde teknikåret för att bli Gymnasieingenjör direkt efter ett år. Victor läste ett gymnasieprogram i Lund och valde sedan att söka det fjärde teknikåret hos oss.

Stipendium på 5000 kr

Under examenslunchen delade Företagarna i Ystad ut ett stipendium till Siam Evander på 5000 kr ur Hilding Petterssons fond. I samråd med lärarna väljs elever ut som har presterat något utöver det vanliga.

Victor Andersson

Har arbetat som robottekniker på Plasman i Simrishamn, inom sin APL. Under året har lite mer högtflygande planer utvecklats och han väntar nu på att bli antagen till flygledarutbildning.

I sitt examensarbete arbetade Victor med att ta fram ett styrprogram för lackeringsrobot som skulle uppnå de krav som ställs från kund, i detta fall Volvo, på lackerade plastdetaljer till bilindustrin.

Tor Lindqvist

Tor arbetade med matematiska uträkningar av implementering av solceller på Examec i Tomelilla, som examensarbete inom T4. Tors stora intresse för matematik och de teoretiska bitarna har lett till att han ansökt till LTH för att läsa teknisk matematik.

Som sitt examensarbete arbetade Tor med hållfasthetslära och matematiska uträkningar gällande investering i installation av solceller till Examecs fabriksbyggnad, samt uträkningar av möjlig energibesparing.

Alexander Garda

Var på HydX i Ystad inom APL och konstruerade, programmerade och kopplade styrningen till en demoversion av en hydraulisk komponent som skulle var portabel. Alexander vill kombinera sin tekniska bas med ett praktiskt arbete inom tillverkning och har bland annat varit i kontakt med Hireq, som är ett rekryteringsföretag.

Som sitt examensarbete arbetade Alexanders med att ta fram en portabel demo-version av en hydraulisk lösning, för att demonstrera funktion för potentiella kunder.

Ellinor Andersson

Har fått provanställning fr o m augusti 2023 på Swegon i Tomelilla, där hon haft sin APL. Just nu sommarjobbar hon på Swegon i produktionen för att lära sig företaget från grunden för att sedan gå in som konstruktör efter sommaren.

Som sitt examensarbete arbetade Ellinor med produktutveckling av ett luftdon till ventilationssystem för att utreda om det gick att hitta vägar till effektivisering, minska kostnader i antingen monteringsfas, maskintid och/eller materialåtgång.

Siam Evander

Har fått sommarjobb på Vossloh, där han haft sin APL och utfört arbete inom produktionsteknik. Siam har sökt Yrkeshögskole-utbildning till förpackningstekniker i Helsingborg.

Siams examensarbete handlade om att han arbetade med möjliga lösningsalternativ till Vosslohs utomhuslager av plattstål som innefattade inventering av befintligt material samt förbättringsarbete och visuell kommunikation.