Teknikelever vann InnoCarnival Skåne 2015!

32 gymnasieelever från Österport i Ystad förbereder sig i veckan för en oförglömlig resa till Hongkong 21-27 mars 2015.

Teknikeleverna i klass TE12 vann i november InnoCarnival Skånes stora innovationstävling med sin spännande idé om en flytande forskningsanläggning som fick namnet LOTUS – the city of tomorrow. Klassen premierades med en resa till Hongkong och nästa vecka presenterar de sitt vinnande bidrag för Hong Kongs miljöminister Mr Secretary Wong. Genom miljöministern har eleverna också fått en inbjudan att delta på en båtexpedition i Geopark längs Hongkongs kust. Resan arrangeras av Malmö stad som också är värd för InnoCarnival Skåne.

Resan planeras med syftet att fördjupa elevernas kunskap och intresse för innovationer och hållbar utveckling. Eleverna kommer också ha tid att testa och utveckla sin idé tillsammans med studenter från Polytechnic University och med entreprenörer på Hong Kong Science and Technology Park.

InnoCarnival Skåne som blev en stor succé förra året, kommer tillbaka igen i maj 2016. Malmö stad kommer även denna gång stå som värd för arrangemanget och bjuder in tusentals elever från hela Skåne till att presentera sina visioner och lösningar för en mer hållbar framtid.

InnoCarnival Skåne

InnoCarnival Skåne är en innovationsmässa med möjlighet för barn, ungdomar och unga vuxna att visa upp, presentera och diskutera idéer och innovationer. Karnevalen bygger på en idé från Hongkong och är en del av det samarbetsavtal som arbetats fram genom Malmö och Hongkong Sustainability Charter. Målsättningen är att i första hand uppmärksamma idéer och innovationer som är ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara.

InnoCarnival Skåne arrangeras i samarbete med Region Skåne och flera skånska kommuner samt företag, föreningar, universitet och högskolor. Redan under april skickas det ut information om InnoCarnival 2016 till skolorna.

[button color=”slate_grey” link=”http://www.innocarnivalskane.org” size=”default” icon_before=”globe” target=”_self” block=”false”]InnoCarnival Skåne[/button]

[button color=”orange” link=”/teknikprogrammet/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Teknikprogrammet[/button]