Öppet hus Naturbruksprogrammet

Söndagen den 4 feb hade vi Öppet hus för Naturbruksprogrammet på Ystad Djurpark och det kom många nyfikna ungdomar med sina föräldrar.

Vi började med kort presentation av programmet av rektor och lärare. Vi fick en fin visning runt djurparken av både lärare och personal på djurparken. Vi fick träffa strutsar, kameler, getter, lamadjur, åsnor, grisen, ormar, ödlor, surikater och lemurer. På Ystad Djurpark finns totalt 300-400 antal djur varav ca 60 olika arter. Alla dessa djur arbetar våra naturbrukselever tillsammans med under utbildningen.

Naturbruksprogrammet

Om du vill plugga på Naturbruksprogrammet kommer du vara fysiskt på plats i djurparken sammanlagt ett helt år (av dina tre gymnasieår) och lära dig tillsammans med djuren. Kurserna som svenska, engelska, matte mm kommer du att läsa på Österport, inne i centrala Ystad. Vi har skolbussar som kör från Österport ut till Ystad djurpark, så hur du ska ta dig ut till djurparken behöver du inte oroa dig för. Eleverna på Naturbruksprogrammet har 15 veckors praktik, under fyra olika perioder om 3-4 veckor åt gången i årskurs 2 och 3.

Den sammanlagda tid som våra gymnasieelever är på plats i djurparken
Årskurs 1: 2-3 dagar i veckan
Årskurs 2 och 3: 1 dag i veckan + praktik på annan plats

Klicka på länken för att läsa mer om Naturbruksprogrammet.