NB, Naturbruk på Ystad Gymnasium

Naturbruk

Programmet för dig som vill arbeta med djur,
allt från sällskapsdjur till exotiska djur.

Naturbruksprogrammet (NB) är en unik möjlighet för dig som har ett stort djurintresse. Det speciella med programmet är att en tredjedel av utbildningen sker på Ystad djurpark tillsammans med de exotiska djuren.

Tillsammans med lärare och djurparkens personal lär du dig djurens beteende och behov. Efter utbildningen vet du hur man sköter en djurpark och mycket mer. Du blir djurvårdare med möjligheter att arbeta inom många olika verksamheter som till exempel djuraffärer eller veterinärkliniker. Vi besöker flera andra djurparker i Sverige och Danmark där du får uppleva mer än vad vanliga besökare får.

Du kan skaffa dig dubbel kompetens – både yrkesexamen och behörighet till högskolan. Du kan alltså välja att läsa kurser som ger dig grundläggande behörighet för vidare studier efter gymnasiet. En del särskild behörighet får du automatiskt på Naturbruksprogrammet.

Om du vill plugga på Naturbruksprogrammet kommer du både att vara fysiskt på plats i djurparken och på Österport. Kurserna som svenska, engelska, matte mm kommer du att läsa på Österport, inne i centrala Ystad. Vi har skolbussar som kör från Österport ut till Ystad djurpark.

På plats på Ystad Djurpark

Den sammanlagda tid som du är på plats i djurparken
Årskurs 1: 2-3 dagar i veckan
Årskurs 2 och 3: 1 dag i veckan + arbetsplatsförlagt lärande på annan plats

Arbetsplatsförlagt lärande

Det ingår minst 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) i utbildningen, fördelat på fyra olika perioder om 3-4 veckor åt gången i årskurs 2 och 3. Här har du möjlighet att göra din APL utomlands!

APL innebär att en del av utbildningen genomförs på plats hos en arbetsgivare. Syftet med APL är att förbereda dig för det kommande yrkeslivet och ge dig möjlighet att utveckla både dina yrkeskunskaper och din en egen yrkesidentitet. Genom APL har du chansen att uppleva arbetslivet på riktigt redan under din gymnasietid.

Klicka här för mer information

Inriktning: Djurvård

Första året innebär mycket praktiskt arbete för att i årskurs två och tre fördjupa, bredda och förfina dina kunskaper. Du lär dig t.ex. om djurhälsovård, guidning av besökare och arbete med utrotningshotade djur. Dina studiekamrater zebrorna, kamelerna, lemurerna, älgarna och många fler hejar hela tiden på dig! Ytterligare andra djurslag kan du träffa på under dina 15 veckors arbetsplatsförlaga praktik (APL).

Jobbmöjligheter

Programmet ger dig möjlighet att söka yrken som t ex

• Djurskötare
  • Djurvårdare
  • Starta eget företag

Eller studera vidare till

• Djursjukskötare
  • Djurfysioterapeut
  • Zoolog
  • Djurskyddsinspektör

Tips på yrken efter Naturbruk

Programblad
Naturbruk inför 2023/2024

Tips inför ditt gymnasieval!

Följ med en vanlig skoldag genom att boka skuggning här!

Jennie Lang

Studie- och yrkesvägledare