Emelinn: “Därför valde jag djurvård”

Valde Ystad Gymnasium för bredden

Emelinn har alltid gillat djur så länge hon kan minnas. “Varje år jag fick anmäla mig till Ystad Djurparks läger för barn så gjorde jag det. Jag älskade allt och blev fast från första stund”, berättar hon. För Emelinn var det ett självklart val, men hon jämförde ändå med andra skolor i närheten. “Jag vill lära mig om fler än bara ett par djurarter och här fanns bredden som jag letade efter. För att vara helt säker skuggade jag en dag på programmet också”.

Två dagar i djurparken varje vecka

Under första året är Emelinn i djurparken två dagar i veckan, under tvåan och trean kommer hon att vara där en dag i veckan. “Ju mer vi lär oss om djuren, desto fler få vi sköta om och gå in till. Det är till exempel först i trean vi får gå in till de stora afrikanska duren som zebra, watussi och elandantilop”.

Vill bli veterinär

Efter gymnasiet vill Emelinn arbeta som veterinär. Under hennes andra år kommer hon att ha två veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) på en veterinärklinik. “Jag siktar på att bli veterinär, men om jag väljer rätt kurser på gymnasiet kan jag ändå bli en tillräckligt utbildad djurvårdare för att arbeta som vårdare på en klinik efter studenten”, förklarar hon.

Det bästa med naturbruk

Ibland tycker Emelinn att Naturbruk framställs lite väl orättvist. “Det är klart att det är en hel del mockande, det ingår ju i djurskötseln. Men det blir en hel del gos också”, säger hon och berättar om när de gav alla getterna avmaskningsmecdicin en hel förmiddag. Efteråt fick de plocka upp de små killingarna och bara mysa. “De dagarna är bäst”, menar hon och ler.

Vem borde välja naturbruk?

“Alla som gillar djur borde läsa naturbruk. Men även om man inte älskar djur så kan det ändå vara intressant. Att gå naturbruk och att ha tillgång till hela Ystad djurpark är ju en upplevelse i sig. Det går också bra att välja kurser för dem vill ha högskolebehörighet, man måste inte bli djurvårdare bara för att man läser naturbruk. Eller så blir man det för att man upptäcker hur kul det är med djur”, avslutar Emelinn.

Vi frågar några elever om vårt Naturbruksprogram: