Minister Anna Tenje var på besök

Vi fick besök av Anna Tenje som är Äldre- och socialförsäkringsminister i Sverige. Hon var på Ystad Gymnasium för att bl.a. besöka vårt Vård- och omsorgsprogram.

Först fick Anna träffa elever från Vård- och omsorgsprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet i aulan där Anna berättade om vilken sorts minister hon är och vilka olika arbetsuppgifter hon har. Hennes jobb kan bl.a. handla om att lösa frågor kring äldreomsorg, socialförsäkring, rätten att vara föräldraledig, sjukförsäkring och pensionen.  Alla dessa frågor handlar också i grund och botten om vikten av att kunna skaffa sig ett jobb och där var Anna tydlig med en sak:

“Vet ni vilken den bästa vaccinationen mot utanförskap och ekonomisk utsatthet är?
– Godkända betyg och en gymnasieexamen”, säger Anna Tenje.

Kollade blodtrycket på elever

Sedan tog vi en rundtur med Anna inne på Österport, för att sedan delta i en lektion på Vård- och omsorgsprogrammet. Lärare Ulf höll en lektion i blodtryck – om vad högt blodtryck kan bero på och hur vi kan mäta vårt blodtryck. Eleven Cornelia Palmgren fick äran att få sitt blodtryck kontrollerat av ministern Anna Tenje.

Läs i Ystads Allehanda om Anna Tenjes besök – Ministerbesök hos eleverna: ”Jag har stora förväntningar på er” (ystadsallehanda.se)

Skånebesök i två dagar

Anna Tenje är under två dagar nere i Skåne och har många platser att besöka. Efter besöket på Ystad Gymnasium deltog Anna i medlemsmöte hos Moderaterna i Ystad och nästa dag besökte hon bl.a. minnesmottagningen SUS i Malmö, lyssnade på Alzheimerforskning av Oskar Hansson och fick prova på regionens nya måltidskoncept för det mobila närsjukvårdsteamet i Kristianstad.