Vi är vidare till semifinal inom engelska i International Language Competition

Grattis till våra elever som gjort att Ystad Gymnasium tog sig in på 6 plats i Sverige i engelska under tävlingen International Language Competition 2024. Vi tävlade inom kategori gymnasium i södra Sverige och placeringen gör att vi är vidare till semifinal!

Totalt var ca 29 000 elever från Sverige anmälda tävlingarna. Under 2024 tävlade elever från Ystad Gymnasium i både engelska och franska. Elever från flera olika program på skolan har tävlat, så som Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Försäljnings- och serviceprogrammet och Ekonomiprogrammet.

Resultatet i kvalet

Snittet av de fem bästa resultaten avgör hur man placerar sig. Total poängsumma är 60 poäng som rör 60 frågor om det engelska språket och dessutom geografi, historia, politik, kultur etc i engelskspråkiga länder. Snittet för Ystad Gymnasium blev

1. Ellen Seidman NA22A – 47 poäng
  2. Harry Classon TE21 – 46 poäng
  3. Jonathan Nilsson TE21 – 43 poäng
  4. Elis Andersson TE21 – 42 poäng
  5. Gustaf Bentzel NA22A – 42 poäng

Semifinal 8 mars 2024

Det arrangeras semifinal via Zoom på fredagen den 8 mars. Vi säger lycka till, till våra elever!

För några år sedan gick två av våra elever till final och vann 7000 kr tillsammans. Läs mer om tävlingen här ilcompetition.se

International Language Competition