Stylisternas pappersmode

Pappersmode – Återbruk och styling av tidningar

I kursen i formgivning har eleverna i årskurs 3 på Hantverksprogrammet, profil Hår- och makeupstylist, använt pappersmode för att utforska sina konstnärliga uttryck genom att skapa kläder och accessoarer av återvunna dagstidningar. Närmare bestämt Ystads Allehanda och Österlenmagasinet tidningar. Fokus i kursen ligger på makeup, hår, styling och mode.

Eleverna lär sig att förstå sambandet mellan funktion och konstnärlig utformning samt utvecklar färdigheter i formgivningsprocessen från idé till färdig produkt. Genom att experimentera med materialen och reflektera över sitt arbete inspireras eleverna att utforska nya vägar och utveckla en öppenhet för olika tillvägagångssätt inom formgivning. Undervisningen fokuserar också på att analysera samtida formgivning för att inspireras och utveckla egna kreativa riktningar.

Hår- och makeupstylist upphör i programutbudet 2024

Eleverna i årskurs 3 på profilen Hår- och makeupstylist på Hantverksprogrammet är de sista eleverna som går denna profil. Hår- och makeupstylist har upphört i skolans programutbud. Profilen Frisör inom Hantverksprogrammet fortsätter vi att erbjuda på Ystad Gymnasium.

Läs artikeln i Ystads Allehanda: Gamla YA-tidningar och tapetklister blir haute couture (ystadsallehanda.se)