606 elever som valt oss i förstahand!

Ystad Gymnasium har fått 606 förstahandsansökningar i den första sökomgången, vilket är något mer än förra året då det var 592 elever som sökte skolan i första hand.

– Väldigt glädjande förstås! Det som verkligen sticker ut i år är att vi har så många sökande till Restaurang- och livsmedelsprogrammet. Det är fantastiskt roligt, inte minst för att vi tidigare har haft problem med att hitta elever till programmet. Det är också kul med tanke på att restaurangbranschen har utmaningar i att hitta utbildad personal, säger skolchef Lars-Inge Persson.

Lars-Inge Persson konstaterar också att på Ystad Gymnasium finns det vissa program som har för många sökande till antalet platser som erbjuds, som Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Medan Fordons- och transportprogrammet gärna hade fått lite fler sökande.

– Det brukar ordna sig lite närmre hösten, men det är bättre fördelat över programmen i år. Sökbilden matchar utbudet lite bättre jämfört med i fjor, säger Lars-Inge Persson.

Artikel publicerad i Ystads Allehanda.

Food Jam Restaurang- och livsmedelsprogrammet RL Ystad Gymnasium